23948sdkhjf

5 x Euro 6 til Thurah

Med 131 år på bagen hører vognmandsforretningen Thurah Transport A/S i Ishøj til blandt Danmarks absolut ældste. Det forhindrer dog ikke virksomheden i at have en af de yngste vognparker, og den politik er netop blevet yderligere forstærket med levering af fem nye Scania Euro 6-lastbiler.

Det drejer sig om tre 2-akslede sættevognstrækkere af typen G 440 4x2, en 3-akslet trækker af typen G 440 6x2/4 samt en 4-akslet kranbil af typen G 480 8x2*6.

»Når vi investerer i nye lastbiler, er det en del af vores miljøpolitik, at vi altid går efter nyeste miljønorm. Derfor blev det til fem nye Scania med Euro 6-motor, for vi ønsker at sende et positivt miljøsignal både til vores kunder og til resten af samfundet,« siger vognmand Lars Mouritsen.

Fordel på længere sigt

»Vi er overbeviste om, at vi på længere sigt får fordel af at investere i Euro 6-lastbiler allerede nu, selv om vi kunne have valgt billigere Euro 5-lastbiler helt frem til udgangen af 2013,« tilføjer Lars Mouritsen.

Sammen med sin bror Per udgør Lars Mouritsen 5. generation i vognmandsforretningen Thurah Transport A/S. Som det fremgår af virksomhedens logo, startede det i 1881 med hestevogne som transportmiddel, men ved altid at ligge med helt fremme i den teknolo-giske udvikling har Thurah klaret sig godt i mere end 130 år.

I dag består vognparken af 29 lastbiler i forskellige udførelser, primært Scania, samt et tilsvarende antal påhængs- og sættevogne.

»Vi driver en meget traditionel vognmandsforretning med transport af stykgods, bygge-materialer, maskiner, dagligvarer mv. Vi råder desuden over et antal kranbiler med ka-pacitet på op til 150 t/m til løft af byggematerialer og maskiner, så vi kan levere godset præcist, hvor kunderne ønsker det,« fortæller Lars Mouritsen.

»Og det gælder naturligvis også i Københavns og andre byers miljøzoner,« tilføjer han.

Avanceret miljøteknologi

Thurahs fem nye Scania G 440 og G 480 Euro 6 er alle udrustet med Scanias 13-liters 6-cylindrede rækkemotor på hhv. 440 og 480 hk. Motorerne er opbygget af stort set ens komponenter og adskiller sig kun på motorydelse.

Begge typer er af hensyn til Euro 6-miljønormen udrustet med kombineret EGR- og SCR-teknologi, dvs. både EGR-tilbageførsel af udstødningsgas og tilsætning af AdBlue i de dobbelte katalysatorer (SCR) samt partikelfilter.

Af hensyn til chaufførkomforten er de fire sættevognstrækkere udrustet med Scanias CG19 Highline sovekabineførerhus, der både er rummelige og lette at komme ind og ud af takket være forholdsvis lav placering på chassiset. G 480 kranbilen er udrustet med Scanias kompakte CG16 mellemførerhus, der giver samme høje kørekomfort men af hensyn til den store 78 t/m Palfinger-kran er uden sovekabine, da chaufføren ikke har behov for at overnatte i bilen.

For yderligere at lette chaufførernes hverdag er alle de nye lastbiler udrustet med Scani-as fuldautomatiske Opticruise gearskiftesystem.

Bilerne er solgt af salgskonsulent Niels Nielsen fra Scania i Ishøj, der også har stået for klargøring og levering.

[add:338]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104