Havnetunnel tættere på
Borgerrepræsentationen i København besluttede sidste uge at arbejde på en havnetunnel som led i løsningen af storbyens samlede infrastruktur.
Det glæder Københavnertunnelgruppen, at et bredt politisk flertal anerkender en havnetunnel som en god løsning til at fremme grøn mobilitet i Hovedstadsområdet.
Københavnertunnelgruppen blev i 2005 dannet med det formål at få etableret en østgående tunnel, der leder store dele af trafikken uden om det Indre København.
”Med Borgerrepræsentationens beslutning er der nu taget et første skridt hen mod en tunnelløsning, som Københavnertunnelgruppen opfordrer regeringen, Folketinget, kommunen og de private investorer til hurtigst muligt at samle sig om,” siger Københavnertunnelgruppens formand Erik Ross.
Københavnertunnelgruppen erindrer i den forbindelse om Infrastrukturkommissionens anbefaling tilbage fra 2008 - dels af en østlig ringvej i hovedstaden dels om håndhævelse af princippet om, at investeringer skal placeres der, hvor de gør mest samfundsøkonomisk gavn.
”Det arbejde, der nu går i gang, skal sikre, at tunnelen får den helt rigtige linjeføring, så flest mulige fordele for den fremtidige trafik opnås, herunder at havnetunnellen også skal aflaste det lokale vejnet i de indre bydele i København, at der sikres tilstrækkeligt med op- og nedkørsler samt p-anlæg i tilknytning til tunnelen. Samtidig må man gå i gang med at undersøge mulighederne for at skaffe den fornødne finansiering,” siger Erik Ross.
Københavnertunnelgruppen fremhæver, at Borgerrepræsentationens beslutning indebærer, at flaskehalsen nu peger entydigt mod trafikpolitikerne på Christiansborg.
Københavnertunnelgruppen består dels af en række enkeltpersoner og virksomheder og dels en række store landsdækkende organisationer, bl.a. Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Byggeri, DTL, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet og Byggefagenes Samvirke.
[add:376]