Lydløs og effektiv bytransport
Varerne skal ind til butikkerne i storbyernes centrum, men lastbilerne spilder for meget tid og brændstof i køer og tæt trafik. Den situation kan vognmænd, transportkøbere og myndigheder ændre, og derfor holdt Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport torsdag konference om gods i byerne.
Blandt oplægsholderne var Poul Bruun, som er erhvervspolitisk chef i vejgodstransportens brancheorganisation ITD.
Han pegede på, at urbanisering og økonomisk vækst vil fordoble trængslen frem mod 2018.
»Samtidig er der færre penge til ny infrastruktur og ingen reelle alternativer til varedistribution med lastbil. Derfor har vi i transportbranchen de seneste år eksperimenteret med støjsvag teknologi og levering i ydertimerne. Døgnsamfundet er en realitet, og den skal vi forholde os til. De kommende år skal vi konstant udfordre regler, traditioner og teknologier,« sagde Poul Bruun bl.a.
Investeringer
Udfordringerne er klare:
»Detailhandel, transportører og lokale myndigheder skal samarbejde om at få varerne til og fra byerne på en mere effektiv måde. Det er afgørende, at vognmændene får en langsigtet investeringshorisont, når de skal købe nyt materiel til godslevering i byerne,« erklærede Poul Bruun.
På konferencen blev det slået fast, at støj er en stor udfordring, som alle skal være med til at løse, hvis levering af varer i ydertimerne skal være en succes.
Løsningerne er enkle og praktiske: Mange lagergulve og lastbiler har for eksempel riller, som er med til at forhindre faldulykker. Hvis man lader dem gå på langs i stedet for på tværs, forsvinder meget af lyden. Samtidig er det muligt at lave et lydabsorberende loft af skumgummi i lagerområder og butikker, og bure med varer og redskaber som palleløftere kan udstyres med gummihjul og plastik i stedet for støjende metal mod metal.
[add:374]