DEBAT: Ministerens tågesnak
Den 15-11-2012 fulde jeg debatten i folketingssalen om B 11 Forslag til folketingsbeslutning om fortolkning af regler for cabotagekørsel.
Jeg har nu genset debatten og sidder nu med krampe i tæerne, for mage til sludder, som transportminister Henrik Dam Kristensen kommer med fra talerstolen, skal man lede længe efter. Jeg går så langt, at hvis det var min søn, der da han var 5 år havde sagt sådan noget, var han blevet sendt i seng.
Han siger: "En dansk lastbil afleverer gods i Milano. Så får man mulighed for at få en last hjem igen, så man ikke skal køre tom hjem, det vil være dårligt for miljøet, dårligt for økonomien. Og der fastsætter forordningen så den mulighed for, at man kan få en last til det land, man er kommet til, og det er så 7 dages reglen, og det er så de 3 interne, der her er tale om, så de overordnede regler, tanken med dem, syntes jeg sådan set er fornuftige, set i forhold til miljø og økonomi, problemet er hvis dette ikke bliver overholdt. Det er derfor, regeringen har gjort det store arbejde omkring cabotage-reglerne" (meget tæt på ordret).
Hvis transportministeren selv synes, at det, han siger i ovennævnte, giver nogen som helst mening i forbindelse med den aktuelle debat om cabotagekørsel i Danmark, så kan jeg godt forstå, at de store transportfirmaer i Danmark er så glade for den nuværende transportminister.
Jeg har aldrig hørt om danske chauffører, der kører 2-3 måneder i f.eks. Italien for at underbyde de italienske vognmænd. Så hvis transportministeren har læst og forstået cabotagereglerne sådan, at de skulle have indflydelse på en dansk lastbil, der læsser i Italien til Danmark, så ville jeg nok være lidt bange for, om jeg havde fået den rigtige post, da ministeren var landpost.
Og når ministeren og flere med ham, bl.a. Venstres Claus Hjort Frederiksen, siger, at danske håndværkere og chauffører også har stor glæde af at arbejde i f.eks. Tyskland og Norge. Ja, så er det efter min mening et totalt udtryk for manglende indsigt i de virkelige forhold.
Jeg har aldrig hørt om danske håndværkere eller chauffører, der rejser ud for at underbyde lønnen i et givent land. Som udlært tømrer arbejdede jeg i Norge fra 1985 til 1989 til en timeløn, der var den samme, som for den norske tømrer.
I debatten fik transportministeren selvfølgelig også nævnt alle de penge til øget kontrol, som regeringen har afsat. Men er det de rigtige, de vil kontrollere? Jeg kan ikke rigtigt se, hvad det skulle hjælpe at stoppe en polak på Ejer Bavnehøj, give ham en bøde på fx 25.000,- og dertil køreforbud. Det eneste, han nu gør, er at ringe til fx DSV, der siger, at han da er en klovn, og at han skal koble fra, så sender de lige en anden trækker. For det er jo den lov, som er vedtaget, en lov som efter min mening er hån mod den lille vognmand, som ligesom polakken kan risikere at blive lagt ”død”, måske pga. dårligt vejr ned gennem Sverige eller andet uforudset. Han har bare ikke lige muligheden for at ringe efter en ny trækker, han kan derfor få en bøde yderligere af speditøren for for sen levering. Så kom ikke og sig, at størrelsen, ikke betyder noget.
Anders Boe
Sønderallé 9A
9500 Hobro
[add:338]