23948sdkhjf

Vognmænd lukrerer på sporlukninger

Stik imod både EU's og skiftende danske regeringers ambition om at flytte mere gods over på jernbanen til fordel for miljø og trængslen på vejene, er det gennem de seneste år blevet stadigt sværere for danske virksomheder at bruge jernbanen til godstransport, skriver Ingeniøren.

Ifølge Ingeniørens opgørelse er der i dag blot 18 steder tilbage i Danmark, hvor der regelmæssigt bliver modtaget eller afsendt jernbanegods. Og der kan indtil videre ikke registreres nogen effekt af de 200 mio. kr., som Folketinget i 2009 bevilgede til fremme af godstransport på jernbane.

Tværtimod har Banedanmark og DSB i de seneste år nedlagt et større antal sidespor, godsbaner og ekspeditionssteder, og dermed må industrivirksomheder afskrive jernbanen som transportform og i stedet satse på lastbiltransport.

Et eksempel på problemstillingen er Oranje Beton A/S i Holstebro, der har vundet en ordre på mindst 10.000 såkaldte kabelrender i beton til metrobyggeriet i det indre København. Imdlertid er godssporene ved Holstebro Banegård lukket, og det vil sandsynligvis betyde, at transporterne flyttes over på lastbiler hele vejen til hovedstaden. Det kan nemlig ikke betale sig at køre til Fredericia med lastbiler og omlæsse videre med tog til København derfra.

[add:338]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063