FDL: For mange uklarheder om vogntogsgrænser
Det er nagelfast konkluderet, at et udenlandsk registreret lastvogntog ikke må køre med en større totalvægt i Danmark, end køretøjet i sit hjemland er registreret til. Det fremgår af et svar fra transportminister Henrik Dam Kristensen til Folketingets Transportudvalg, hvor Henning Hyllested fra Enhedslisten havde rejst spørgsmålet over for ministeren.
Men for at kunne differentiere sig fra den oprindeligt godkendte totalvægt, skal et udenlandsk vogntog godkendes lige som i modulvogntogs-forsøget. Det vil sige, at udenlandske lastbiler bare lige skal omkring en dansk synshal og blive godkendt, hvorefter vogntoget i Danmark må køre 48 tons med 6 aksler, 54 tons med 7 aksler, eller 60 tons med 8 aksler som modulvogntog.
Spørgsmålet er så bare, hvor effektiv kontrollen er med netop dette punkt, påpeger FDL - og lufter en slet skjult skepsis.
»Der er dog stadigt for mange uklarheder. Kan det også lade sig gøre i eksempelvis Sverige, Norge, Finland, Holland, som også har høje vægtgrænser, eller skal de bare godkendes i Danmark og så køre til de nordiske lande på den godkendelse,« spørger kontorleder Jens Groot fra FDL ifølge FDL-Nyt.
»Der er noget som ikke stemmer, når vi spørger den Svenske Åkeriföretag om f. eks. en polsk registeret lastbil godkendt til det danske modulvogntogs-forsøg i en dansk synshal, bare uden videre kan køre i Sverige. Vi får nogle undvigende svar, og derfor opfordrer FDL endnu en gang til, at de respektive myndigheder får tingene skåret ud i pap,« siger Jens Groot.
Henning Hyllested havde stillet følgende spørgsmål nr. 68:
Hvis en udenlandsk lastbil er godkendt til maksimalt 40 tons totalvægt (trækker og sættevogn) i sit hjemland, hvorfor tillader de danske myndigheder så, at sådanne køretøjer vejer 48 tons ved kørsel i Danmark, når det af dimensionsbekendtgørelsen fremgår, at køretøjet skal være godkendt i sit hjemland for at kunne køre i Danmark, idet det forudsættes, at et udenlandsk køretøj, der i sit hjemland er godkendt til 40 tons totalvægt, således maksimalt må veje 40 tons inkl. sættevogn og ikke 48 tons ved kørsel både i hjemlandet og i Danmark?
Transportminister Henrik Dam Kristensens svar:
Indledningsvis skal jeg oplyse, at dimensions-bekendtgørelsen ikke nævner krav om ”godkendt i sit hjemland”. Bekendtgørelse om registrering af køretøjer m.v. bestemmer, at et udenlandsk køretøj skal overholde reglerne i bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk ifølge dimensions-bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen gælder således danske såvel som udenlandske køretøjer. Bekendtgørelsen fastlægger de øvre grænser for akseltryk og vægte og fastlægger derudover bl.a.: ”Et registreret eller godkendt køretøj må i øvrigt aldrig belastes med større vægt, end det er godkendt eller registreret til at bære”.
Det forekommer, at et udenlandsk vogntog ikke er registreret til den vogntogsvægt, som er tilladt i Danmark, men at vognmanden alligevel ved kørsel i Danmark ønsker at benytte den højere vogntogsvægt, som er tilladt her. Dette accepteres, såfremt vognmanden får godkendt den ønskede vogntogsvægt hos en godkendende myndighed (eks. en dansk syns virksomhed eller en udenlandsk myndighed). Det følger af det generelle EU-retlige lighedsprincip, at udenlandske køretøjer ikke må diskrimineres, hvis de opfylder kravene for at køre i Danmark.
Trafikstyrelsen har oplyst, at dimensionsbekendtgørelsen hidtil ikke har taget højde for den situation, hvor der sker overskridelse af den største vogntogsvægt, som et vogntog er godkendt til. Det har alene været overskridelse af det enkelte køretøjs vægt, der har kunnet straffes. Dette vil der nu blive taget hånd om. Helt konkret vil Trafikstyrelsen foretage en justering af bekendtgørelsen, så det bliver muligt for fremtiden at straffe en sådan overtrædelse.
[add:38]