23948sdkhjf

Papirsmuttere er også ulovligheder

Mens Rigsadvokaten kan oplyse, at der i perioden 2010-2012 er sket strafsanktionering i 178 sager om ulovlig cabotagekørsel og rejst 300 sigtelser i 2012, synes der ifølge DTL at være en tendens til at betragte mangelfuld dokumentation hos chaufføren som en formalitet, der ikke betragtes som ”rigtig” ulovlig cabotage.

»Jeg vil godt advare imod, at manglende dokumentation både af branchen selv og myndighederne betragtes og håndteres som en mindre ting. Cabotagekørsel er en mulig rettighed, og for at opnå denne rettighed, skal man opfylde en række betingelser. Blandt andet skal den krævede dokumentation ifølge forordningen foreligge på kontroltidspunktet,« siger chefkonsulent i DTL Frank Davidsen.


Dokumentation hele forudsætningen

Det betyder efter Frank Davidsens opfattelse ikke nødvendigvis, at en chauffør, der ikke har dokumentationen i orden, er i gang med tur nr. 4 eller har overskredet de 7 kalenderdage for afviklingen af den sidste cabotagetur.

»Men hele forudsætningen for at kontrollere hvilken karakter, kørslen har haft, er jo netop dokumentationen for kørslen.«

Det er tidligere blevet konstateret, at 85 procent af overtrædelserne af cabotagereglerne skyldes manglende dokumentation, og det kan ifølge Frank Davidsen lige så godt dække over transportforløb, der rækker langt ud over det, som EU-reglerne giver mulighed for.

Som køre- og hviletid

Frank Davidsen sammenligner nødvendigheden af dokumentation med køre- og hviletidsområdet, hvor manglende oplysninger fra tachografen ikke nødvendigvis beviser, at der faktisk er sket en overskridelse af køretiden eller manglende hvil eller pause. Men hvor det samtidig betragtes som afgørende for myndighedernes kontrol, at man har et overblik over kørselsforløbet.

»Jeg ved godt, at de to typer af strafbare forhold ikke er umiddelbart sammenlignelige, da køre- og hviletid jo i høj grad er et trafiksikkerhedsspørgsmål. Men jeg vil alligevel tillade mig at drage parallellen, for hvis papir blot var papir, så var der jo tale om unødigt bureaukrati – og det er de sociale og konkurrencemæssige konsekvenser altså for alvorlige til at kalde dokumentationskravene til cabotage,« siger chefkonsulenten.

[add:338]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058