FDL: Politiske svigt koster dyrt
Det vil være synd at påstå, at Christiansborg-politikerne fik rosende ord med på vejen, da Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL, lørdag havde medlemsmøde i FDL's hovedkvarter på Danmarks Transport Center, DTC ved Vejle. Det var ikke kun FDL´s formand, vognmand Christian Jensen, der langede ud efter politikernes fatale svigt ved at nægte at trykke på den røde knap for et midlertidigt cabotage-stop for udenlandske lastbiler i Danmark, oplyser FDL-Nyt.
»Vi er i FDL glade for, at cabotage-kørslen overskygger alt, for det er FDL, der har sat dagsordnen omkring cabotage. Hvis ikke FDL havde taget problemet op, er jeg sikker på, der aldrig var opstået en cabotage-debat. Men vi er glade for, at DTL i forbindelse med FDL's stormøde i Middelfart, omsider for alvor kom ud af skabet, og det er godt, vi har fået 3F med, også selvom Jørgen Aarestrup ikke ligefrem er særligt skarp. FDL vil i hvert fald blive ved med at kæmpe, og det er forunderligt at se DI Transport, ATL og ITD, som store danske organisationer, smykker sig med ordet dansk, og hylder den danske model, mens de arbejder for det stik modsatte. Man kan nærmest kalde dem for 5. kolonnefolk, mens FDL, DTL og 3F er de eneste frihedskæmpere, og vi skal fortsat holde gryden i kog. Vi skal desværre ikke forvente hjælp fra de dem i de blå partier, for de hælder mere til vennerne i EU frem for at hjælpe danske vognmænd,« lød det bl.a. fra Christian Jensen.
Forsamlingen vedtog på mødet at genfremsætte et krav til politikerne om at trykke på "den røde knap" og indføre et midlertidigt cabotagestop i et halvt år med henvisning til denne mulighed i EU-forordningen. Politisk er ønsket tidligere blevet afvist i både Danmark, Sverige og Norge, men fra FDL-mødet vedtog deltagerne denne resolution:
Med baggrund i den aktuelle situation, hvor det danske vognmands-erhverv, underforstået danske vognmænd med dansk-registrerede biler og chauffører, der aflønnes efter gældende overenskomst, er mere trængt end nogensinde, opfordrer forsamlingen på Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL´s medlemsmøde lørdag den 17. november, politikerne på Christiansborg til at træde i karakter. Det er uholdbart, at politikere, der kalder sig ansvarlige, forholder sig fornærmende passive, og bruger EU som en undskyldning for ikke at foretage sig noget.
Når man samtidigt oplever, at vognmænd og chauffører stadigt mister kørsel og job til udlændinge, at kontrollen med udenlandske køretøjer er for dårlig og at de store kørsels-rekvirenter, støttet af DI Transport, ATL og ITD, dagligt overtræder lovene ved ulovlig cabotage-kørsel, er branchen nået til et punkt, hvor nok er nok. Branchen kan ganske enkelt ikke bære mere, dels på grund af stadigt øgede omkostninger, dels på grund af den ublu form for konkurrence, dels med udsigt til de nye, omkostnings øgende kilometer-afgifter, som regeringen agter at indføre.
Forsamlingen opfordrer derfor Folketinget til snarest muligt, og i denne samling, at lave en ny forespørgselsdebat med det klare mål at opnå flertal for et forslag om, at vedtage et midlertidigt cabotage-stop, som EU-Forordningen ifølge artikel 10 åbner mulighed for, når et helt erhverv er truet. Forsamlingen tager klart afstand fra, at politikerne i stedet for at handle i forhold til virkeligheden, er blevet et villigt redskab for dem, der ønsker fri og ukontrollabel cabotage. Sker det, vil resterne af den seriøst arbejdende danske vognmands-branche forbløde.
Deltagerne i FDL´s medlemsmøde
[add:373]