Scania lægger ryg til verdens største betonpumpe
I de senere år har producenterne af betonpumper gang på gang overgået hinanden i jagten på den magiske 100-metergrænse. Den kinesiske producent Zoomlion kom først over stregen - blandt andet med god hjælp fra Scania, som har udviklet et 7-akslet chassis til at bære verdens største betonpumpe.
Scania-chassiset er "født" som et 4-akslet standardchassis med to foraksler og tandemtræk på Scanias fabrik i Södertälje. Herfra er det kørt til Scanias faste samarbejdspartner for specialkøretøjer, Laxå Special Vehicles, som har monteret en ekstra styrbar Scania-aksel samt to styrbare BPW-aksler foran og bagved drivakslerne.
Det færdige chassis har en teoretisk akselafstand på hele 10.100 mm og er i alt 15 meter langt. Det komplette køretøj er i alt 18,5 meter langt men har takket være de fem styrbare aksler en forbløffende god manøvredygtighed.
Vejer 94,5 tons
[pic:18921]Det komplette køretøj har en egenvægt på 94,5 tons. Betonpumpens lodrette rækkevidde på 101 meter opnås ved hjælp af i alt 7 led på bommen, hvor de fire øverste af hensyn til egenvægten er fremstillet af kulfiber. Den komplicerede opbygning er udviklet i samarbejde med Zoomlions italienske datterselskab CIFA og bygget på Zoomlions fabrik i Changsha i det centrale Kina.
Scania har leveret lastbiler til Zoomlion siden 2008. Så sent som i april 2012 bestilte Zoomlion hele 435 Scania-chassiser til montering af betonpumper ud over de 375 chassiser, som Scania havde leveret frem til da.
Hovedparten af de chassiser, som leveres til Zoomlion, er udrustet med Scanias gennemprøvede og økonomiske 6-cylindrede rækkemotor på 420-470 hk. På grund af den høje egenvægt på den 7-akslede "verdensrekordholder" valgte Zoomlion dog at opgradere til Scanias kraftige V8’er på 620 hk. Ud fra et service- og vedligeholdelsessynspunkt er dette helt uproblematisk, da både de 6-cylindrede rækkemotorer og V8’erne indgår i Scanias modulsystem og dermed er produceret af de samme motorkomponenter som stempler, foringer, plejlstænger, topstykker, indsprøjtningsudstyr mv.
[pic:18922]Det er også Scania V8’eren, der via et "split shaft"-kraftudtag trækker den meget kraftige pumpe, der presser den flydende beton op i over 100 meters højde.
For at sikre minimal stilstand har Scanias kinesiske organisation uddannet en række af Zoomlions egne lastbilmekanikere i service og vedligeholdelse. Scania har også oprettet særlige hold af teknikere, der kan hjælpe i tilfælde af uforudsete driftsstop.
Kan også bygges til Europa
Både Scanias og Zoomlions teknikere arbejder netop nu på at klargøre kæmpen til verdenspremieren, som finder sted på "Bauma China 2012"-messen for anlægsbranchen i Shanghai i slutningen af denne måned.
Den enorme betonpumpe er primært udviklet til byggeri af højhuse, høje broer mv. på de asiatiske vækstmarkeder, men takket være Scanias globale produktionsfilosofi med ens produkter på alle markeder samt Zoomlions kompetencer gennem sit italienske datterselskab CIFA også tilpasses de europæiske markeder, når eller hvis der viser sig en efterspørgsel på lignende køretøjer i Europa i fremtiden.
[add:369]