DI: Kontrollen skal styrkes
DI Transport støtter Folketingets afvisning af et forslag fra Dansk Folkeparti om at fortolke EU’s forordning om cabotage som en karensperiode, hvor der skal gå syv dage mellem hver internationale tur, der giver anledning til at køre cabotage i Danmark.
»Vi har hele tiden lagt vægt på at vi holder os inden for EU-reglerne, så danske transportvirksomheder bliver mødt med de samme regler i hele EU og ikke 27 forskellige fortolkninger. Danmark har ikke en mere liberal fortolkning end i andre EU-lande. Vi har tværtimod de samme regler, der gælder i EU,« udtaler Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
DI Transport bakker om den linje, som et flertal i Folketinget valgte at følge.
»DI Transport har støttet den tredobling af bøderne, som Folketinget vedtog i december sidste år. Vi har støttet den øgede politikontrol på vejene. Og vi deltager meget aktivt i arbejdet i cabotageudvalget, hvor vi er kommet med konkrete forslag til, hvordan vi kan hjælpe politiet med at kontrollere reglerne, og vi har også prøvet at komme med forslag til, hvordan en reel international transport kan defineres,« siger Michael Svane og tilføjer:
»Der er grund til at rose regeringen for at fokusere på kampen mod ulovlig cabotage, og man behøver ikke være bange for at cabotageudvalget er en syltekrukke. Det er på ingen måde tilfældet,« siger Michael Svane.
[add:329]