Fuglekvidr frem for motorstøj
For at opleve en el-drevet renovationsbil tog bestyrelsesformand i Provas’ forsyningsselskaber Bent K. Andersen med ud og tømme affaldsbeholdere på Nederbyvænget i Haderslev. Her fik han både en tur i en almindelig dieseldrevet renovationsbil og en el-drevet bil.
”EL-len”, som den el-drevne bil hedder, benytter el i stedet for diesel ved selve komprimeringsprocessen, dvs. ved selve tømningen af affaldsbeholderne. Dieselmotoren slukker og el-delen tager over, når bilen holder stille. Resultatet er bl.a. langt mindre støj ude i villakvartererne. Og det mærkede Bent K. Andersen:
»Det var en kæmpe forskel. Når bilen kører på el, er den helt stille. Man kan faktisk ikke høre den. Og først troede jeg, at den var slukket. Det er en helt klart en gevinst for alle, både chauffører, vores kunder og ikke mindst for miljøet,« siger han.
Fuglekvidr
Ved rattet sad Jens Hansen, chauffør i EL-len og driftlederi RenoNorden, der kører for Provas. Jens kan klart mærke, at han nu kører i en delvist el-drevet bil:
»Det er en stor fordel at køre EL-len. Primært i forhold til motorstøjen. Når min kæreste ringer, tror hun jo ikke, jeg er på arbejde. For EL-len er så stille, at der nu kun kan høres fuglekvidr.«
»Vi får rigtig mange positive tilbagemeldinger. Mange tror slet ikke, vi har været og hente deres affald, fordi de ikke har hørt os,« siger Jens Hansen.
Tanker mindre
Før skulle han tanke diesel hver anden dag. Nu kan han nøjes med at tanke hver fjerde dag.
»Vi har 5-600 tømninger om dagen, og for hver eneste tømning benytter vi el frem for diesel. Det er især en fordel, når vi tømmer de små affaldsbeholdere, fordi bilen bruger mindre el ved de små end ved de store beholdere,« forklarer Jens Hansen.
Det betyder også, at fordelen ved EL-len er størst i områder med tæt bebyggelse. For Jo flere tømninger inden for et lille område, jo mere el-forbrug i forhold til diesel, som bilen bruger, når den kører.
Stiholt Hydraulic i Nørre Åby står for import og service af NTM el-aggregatet.
»Vi gør meget ud af at tilrette bilerne, så de passer præcis til den enkelte chauffør. I samarbejde med Jens Hansen har vi fået tilrettet flere ting på bilen, så det passer præcis til de arbejdsgange, han har, når han er ude og hente affald. Og Jens er meget engageret og kommer med mange rigtig gode idéer til videre udvikling af det el-drevne system,« siger Bjarne Bruun Jensen, afdelingsleder i Stiholt Hydraulic.
[add:369]