Stadig større underskud på transportbalancen
Den generelle betalingsbalance er et af de få lyspunkter i en ellers kriseramt dansk og europæisk økonomi. Landtransporten viser derimod et stadig større underskud. I 2005 tjente Danmark lidt under 1 mia. om året på landtransport. I 2008 blev tallene røde. I 2011 var underskuddet lige under 2 mia. kr. og årets underskud ser ud til at blive større, oplyser Dansk Erhverv.
»Det er en kendt sag, at vi har tabt konkurrenceevne i de såkaldt gode tider frem til 2008. Transportområdet er en god indikator på lønkonkurrenceevnens aktuelle sundhedstilstand, og den er ikke god. Virksomhederne skal være ekstremt innovative for at lukke gabet til de udenlandske konkurrenter, og vi skal sørge for de bedst mulige rammebetingelser for at rette op,« siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv peger på vægt- og hastighedsgrænser, afgifter og gebyrer samt rammebetingelser for tunge transporter som et godt afsæt for forbedringer.
»Vi har også netop fået et forslag, der gør det muligt at bruge elektroniske kontrakter i international transport. Det har andre lande haft i årevis, så der kommer vi nu endelig op på niveau, og det er godt,« siger Jesper Højte Stenbæk.
[add:370]