23948sdkhjf

Schenker afviser ulovlig cabotagekørsel

Landsklubben Danske Godschauffører under 3F meldte fredag Schenker A/S i Hvidovre til Fyns Politi for ulovlig cabotagekørsel på ruten Langeskov-Malmø.

I går oplyste Schenker så, at firmaet »er ved at skaffe al dokumentation for at afvise sagen. Virksomheden er desuden på eget initiativ i dialog med politiet«.

Schenker oplyser videre, at firmaet ikke selv udfører de pågældende transporter men udfører opgaven via undervognmænd.

»Desværre blev ingen af de berørte parter hørt forud, men en foreløbig undersøgelse af sagen har ikke kunnet bekræfte 3F’s påstande«, lyder det videre fra Schenker.

Baton Transport: Ikke cabotagekørsel

Claus Normann Hansen, General Manager hos Baton Transport, der udfører selve kørslen, siger om sagen:

»Der er ikke tale om cabotagekørsel, da bilerne kommer fra Sverige inden læsning i Hvidovre til Kolding. Dette er hele idéen bag cabotage, at bilerne ikke skal returnere tomme fra Sverige til Langeskov, men at denne kapacitet bliver udnyttet«.

Schenker A/S forventer at have »al dokumentation klar i denne uge«.

Bilernes kørsel

Selskabet oplyser selv følgende kørselsmønstret for de to biler, som sagen primært drejer sig om, ifølge Schenker:

Bil 1 afgang fra kunde: Tur 1: Langeskov-Malmø. Tur 2: Malmø-København (tom). Tur 3: København-Taulov (Cabotage 1). Tur 4: Taulov-Langeskov (tom). 

Bil 2 afgang fra kunde: Tur 1: Langeskov-Malmø. Tur 2: Hvis kørsel for Schenker: Malmø-Taulov, ellers tom retur, eller vognmand laster selv retur.

Fabricius: Permanent og konstant cabotagekørsel

Schenker oplyser, at selskabet har taget kontakt til Harald Fabricius, formand for Landsklubben Danske Godschauffører, men at han ikke har ønsket at uddybe sagen over for firmaet.

Harald Fabricius udtalte dog i går til Lastbil Magasinet:

»Selskabet forholder sig ikke til politianmeldelsen men taler uden om. Problemet er, at denne cabotagekørsel er permanent og løbende. Det er dét, der er problemet. Vi har syv ugers fotodokumentation og desuden talt med lokale, der har observeret kørslen mellem seks og ni måneder. Og så er det lidt naivt at tro, at Schenker tror, at jeg vil gå i dialog med dem. Men det er da flot, at de selv kontakter politiet«.

[add:370]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142