DEBAT: Ren tilståelsessag af ITD
Vi er i dag vidner til ITD's fejring af regeringens embedsmandsrapport om social dumping og samtidig vidner til, at ITD læser rapporten, som en vis herre læser Biblen. Det er en glædens dag i Padborg forstår man, for nu gentager rapporten, hvad både Folketing og organisationer har vidst længe. Nemlig, at hvis man spørger EU, så hverken kan eller bør man gøre meget for at forhindre liberal fortolkning af cabotage.
Men hvordan rimer denne glæde over rapporten med ITD's melodi over for vognmændene, hvor man ynder at fremhæve hvor lille en forskel, der er på ITD's og DTL's holdning til cabotage? Det er en ren tilståelsessag fra ITD's side. Nu letter røgsløret, og tilbage står tydeligere end nogensinde, at kun DTL kæmper for de danske vognmænds interesser. Hver meter DTL vinder sker på trods af ITD's indsats.
Men ITD glemmer mindst tre ting i deres læsning.
For det første er dette en embedsmandsrapport. Den mangler to afgørende ingredienser: Politiske holdninger og praktiske løsningsforslag. Holdningerne kender vi. Transportministeren forklarede det glimrende over for DTLs lokalformænd i lørdags, nemlig at regeringen ønsker at gøre noget ved dette problem. Og at dette kun er første halvleg, arbejdet fortætter året ud.
Mette Frederiksen fulgte op med samme budskab til DR. Enhedslistens Henning Hyllested, Dansk Folkepartis Kim Christiansen, Konservatives Bendt Bendtsen har også i TV forklaret, at de ønsker problemet til livs – Dansk folkeparti har endda fremsat beslutningsforslag i Folketinget om cabotage 15. november.
Det ville klæde ITD, hvis de bidrog med forslag, der begrænser misbruget af cabotagereglerne i stedet for kun at tale om kontrol af ulovligheder. Kun hårdt presset af sine egne mente ITD for nylig pludselig, at der trods alt er en nedre grænse for, hvad vi byder østeuropæiske chauffører. Det viser, at der er en holdning til forskel. For ITD er EU's liberale regler noget, man aktivt glæder sig over.
For det andet er dette ikke en dansk kamp. Det er en nordeuropæisk kamp. Norge, Sverige, Finland og senest Tyskland og Frankrig kæmper side om side med DTL. Vi ser samme problem, vi er udsat for det samme misbrug af cabotagereglerne og jobs og skatteindtægter går til udlandet. Kampen fortsætter langt ud over Danmarks grænser og tager til i styrke.
Endelig glemmer ITD, at vognmændene bliver udkonkurreret. Problemet går ikke væk, fordi man glæder sig over såkaldte ”realiteter” og ”markedsmekanismer”. Hvis du permanent er udsat for konkurrence af vognmænd, der kan nøjes med at aflønne sine chauffører med 3000-10.000 kroner om måneden, så taber vi i Danmark – uanset hvor dygtige vi er til at reducere brændstof og finjustere logistiksystemer. Alt andet er naivt. Hvis ITD får sin vilje, så bliver der færre og færre danske vognmænd.
Erik Østergaard
Adm. direktør, DTL
[add:338]