DEBAT: Bedre sikkerhed for følgebiler, sådan
Reglerne på Storebælt som de er i dag, med langsomt kørende særtransporter:
Foran særtransporten kører altid en brovagt for at holde hastigheden nede på 10 km i timen. Umiddelbart efter særtransporten kører en følgebil (j.fr. bestemmelserne i særtransportbekendtgørelsen).
Jeg mener, at reglerne skal ændres, så:
1. Brovagten kører forrest som i dag.
2. Første følgebil kører umiddelbart bag særtransporten (J.fr. Bestemmelserne i Særtransportbekendtgørelsen).
3. Anden følgebil kører 200 – 300 meter længere bagude, udelukkende med fokus på bagfra kommende trafik. Bliver særtransportens hastighed overset, kan den bageste følgebil nå at accelerere, komme væk og samtidig advare forreste følgebil og særtransporten. Altså kort og godt holde øje bagud og advare fremad.
4. De elektroniske tavler bliver i dag brugt til at skrive, at der er langsomkørende særtransport på broen. Hvad med at bruge dem til at nedsætte hastigheden for den øvrige trafik til eksempelvis 60 km / t, så længe særtransporten befinder sig på broen?
Punkt 2 og 3 burde gælde på hele motorvejsnettet i landet.
Jan Petersen
Easy Transport & Service ApS
Stenhusvænget 8
4300 Holbæk
[add:359]