DEBAT: Sådan det er tiltænkt
I et tidligere indæg her på lastbilmagasinet.dk skrev jeg, at der ikke er en eneste dansk lastbil med en dansk chauffør, der kører cabotagekørsel syd for den danske grænse. Jeg er naturligvis vidende om, at det sker i ganske få tilfælde, og som det hos vognmanden fra Bolderslev er udført, er det jo lige sådan, cabotagekørslen er tænkt.
Det er et faktum, at det ikke er lønsomt at køre cabotagekørsel med danske biler og danske chauffører, der aflønnes efter overenskomsten. Kan man forestille sig, at danske biler med danske chauffører ville blive sat til at køre cabotage i Rumænien? Nej, hvis det foregår, er det danskejede biler med udenlandske nummerplader og udenlandske chauffører.
Når jeg skrev, som jeg gjorde, var det måske provokerende, men det er jo ment som et modspil til "Svanens" evige påstand om alle de millioner, danske vognmænd mister i omsætning, hvis EU ikke får gennemført den tåbelige liberalisering, man har planer om.
Det er beklageligt, at man har organisationer og personer, som prøver at bilde befolkningen ind, at det er nødvendigt med denne liberalisering, hvis de danske vognmænd med danske nummerplader og danske chauffører ikke skal tabe millioner, eller var det milliarder, på cabotagekørslen.
Vognmand P. Kristensen har med det beskrevne eksempel vist, hvordan cabotagekørslen skal udføres, det burde både DI og ITD forholde sig til, men desværre er dagsordenen fra de nævnte organisationer billig arbejdskraft.
Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække
[add:366]