Et minut er ikke altid et minut
»Digitale tachografers måde at definere køretid på er en gåde,« siger Mechtronics udvikler Esben Kristensen.
Mechtronic udvikler og forhandler udstyr, der primært kommunikerer via køretøjers CANbus-system. Mechtronic kom på markedet med deres første "restkøretidscontroler" for 10 år siden - den lille sorte nylonkasse med én knap er solgt i mere end 5000 eksemplarer. Så kom den digitale tachograf, og dermed fugte Mechtronics Driveguide MDG-100, der afkoder tachografens måde at logge pauser og køretid og viser dagens handlinger i et simpelt og overskueligt display.
De forskellige producenter af tacografer kan inden for lovgivningens rammer tolke køretid, hviletid og pauser vidt forskelligt, og der er stadig forskel på de enkelte tachografers måde at registrere tid på.
»Et minut er ikke altid et minut. Vi har brugt meget energi på at tolke de handlinger, tachograferne gør ud fra forskellige kørselssituationer. Da Siemens/VDOs version 1.4 kom på markedet sidste år, forlød det hurtigt blandt chauffører, at nu talte den ikke det første halve minut med som køretid efter en pause. Det er også nogenlunde korrekt, men efter hundredevis af start-stop simuleringer og analyser af tacografens CANbus informationer, kunne vi se, at der kunne køres op til 56 sekunder, før tachografen registrerede det som kørsel og dermed en afbrudt pause,« siger Esben Kristensen.
MDG-100 kan via menusystemet sættes op til Siemens/VDO og Stoneridge – dog endnu ikke version 1.4.
[add:338]