Københavns trafik bedre end sit rygte
Brugerne af vejnettet oplever det næppe sådan, men København er faktisk den mindst trafiktætte hovedstad i Norden. Det viser TomToms anden kvartalsrapport om trafiksituationen i europæiske storbyer. Den nye rapport er blevet udvidet med flere byer, bl.a. de danske byer Aarhus og Odense.
Rapporten, som er baseret på faktiske hastighedsdata, identificerer og analyserer trafikken i mere end 58 større byer i Europa, bl.a. København, Aarhus og Odense, de andre nordiske
hovedstæder og flere andre større byer i Norden.
TomToms rapport viser, at København var den 45. mest trafiktætte by i Europa i andet kvartal af 2012, hvad der er en forbedring på 19 pladser i forhold til første kvartal, da byen var placeret som nummer 26. Dette skyldes dog også, at den nye rapport er blevet
udvidet til at omfatte flere byer i Europa, heriblandt Istanbul, som suverænt topper listen.
Rejsetiderne i København var i gennemsnit 17 % længere, end
sammenlignet med rejsetiderne, når trafikken flyder frit, såkaldt "free-flow". Dette kan sammenholdes med 57 % i Istanbul, 19 % i Aarhus og 10 % i Odense. Rejsetiderne i København var endvidere henholdsvis 40 % (42 %) og 36 % (29 %) længere i
myldretiden om morgenen og eftermiddagen.
Det står værre til hos vores nordiske naboer, hvor svenskerne bruger flest timer i bilkøer. Stockholm ligger fortsat på top 10-listen over Europas mest trafikerede storbyer, mens Oslo har formået at gå fra en 14. til en 25. plads i den nyeste TomTomundersøgelse.
Helsingfors er nummer 48 på listen med en trafiktæthed på 15 %.
De mest trafiktætte byer i Norden, rangordnet ud fra gennemsnitligt
overbelastningsniveau i andet kvartal af 2012, var:
1. Stockholm, 30 % (10 af 58)
2. Oslo, 24 % (25 af 58)
3. Göteborg, 20 % (37 af 58)
4. Aarhus, 19 % (NA)
5. Stavanger, 19 % (NA)
6. Åbo, 17 % (NA)
7. København, 17 % (45 af 58)
8. Bergen, 16 % (NA)
9. Helsingfors, 15 % (48 af 58)
10. Uppsala, 15 % (NA)
11. Trondheim, 14 %
12. Malmø, 11 % (56 af 58)
13. Odense, 10 % (NA)
14. Tammerfors, 8 % (NA)
De mest trafiktætte byer i Europa, rangordnet ud fra gennemsnitligt
overbelastningsniveau i andet kvartal af 2012, var:
1. Istanbul, 57 %
2. Warszawa, 45 %
3. Marseille, 42 %
4. Palermo, 40 %
5. Rom, 34 %
6. Paris, 34 %
7. Stuttgart. 33 %
8. Bruxelles, 33 %
9. Hamburg, 32 %
10. Stockholm, 30 %
[add:338]