DEBAT: Find en anden klagesang, Svane
I Danmarks Radio P1 d. 12-10 kl. 12.15 var der en debat. De to debattører, som var transportminister Henrik Dam Kristensen og Erik Østergaard fra DTL, diskuterede problemerne omkring det store problem, der efterhånden er opstået med pirat- og ulovlig cabotagekørsel i Danmark.
Både DTL, 3F, FDL og danske vognmænd med danske chauffører, der ser deres eksistensgrundlag forsvinde som følge af, at danske transportfirmaer driver virksomhed i Danmark med udenlandske biler og udenlandske chauffører (det er jo nemlig det, der er sket i de seneste år), ønsker en karensperiode på syv dage, inden man opnår retten til tre nye ture.
Det var en saglig debat, transportministeren kunne godt se, at der er et stort problem ang. cabotagekørslen, og han mente, at regeringen er i gang med at løse problemerne, dog hang han lidt i tovene, da Erik Østergaard mente, at vi skal have indført de syv karensdage (der ligger et lovforslag fra Dansk Folkeparti ang. nævnte, håber at det bliver vedtaget).
Debatten blev mindre saglig, da radioværten henvendte sig til Michel Svane fra DI. Han kom med den melodi, han synger hver gang, han får mulighed for at udtale sig, som lyder: Danske vognmænd mister millioner og atter millioner på cabotagekørslen i EU, hvis ikke EU frigiver lastbiltransporten i 2014.
Michel Svane ved jo godt, at hvis man som dansk vognmand kører cabotagekørsel, så gør man det med udenlandske biler og udenlandske chauffører, og hvis man har de rigtige nummerplader på i forhold til det land, man kører i, er det jo ikke cabotagekørsel, så de "danske" vognmænd kan bare køre løs.
Alle, der har kendskab til branchen, ved, at der ikke er en eneste dansk lastbil med danske nummerplader og en dansk chauffør bag rattet, der kører cabotagekørsel syd for den dansk-tyske grænse, og skulle det alligevel ske, er det det, DI-medlemmer ynder at kalde for en smutter, og her tror jeg på, at DI's medlemmer taler sandt.
Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække
[add:359]