23948sdkhjf

ITD støtter demonstration

Den internationale organisation for transportarbejdere ETF (the European Transport Workers' Federation) vil sætte fokus på arbejdsforholdene for lastbilchaufførerne på Europas veje. I dag arrangerer organisationen en demonstration i Bruxelles, og samtidig har ETF udgivet en pjece, som sætter spot på udfordringerne i de europæiske chaufførers dagligdag. Budskabet er, at chaufførerne har krav på større respekt og ordentlige arbejdsforhold.

Det budskab bakker ITD helhjertet op om, siger direktør Jacob Chr. Nielsen:

»ETF er en chaufførorganisation, og vi er en brancheorganisation, så vi ser selvfølgelig ikke helt ens på verden. Men vi er helt enige med ETF om, at der er for lidt fokus på de europæiske lastbilchaufførers arbejdsbetingelser,« siger han.

Han lover, at ITD fortsat vil hjælpe aktivt med til at skubbe på i Bruxelles og andre steder for at få forbedret de praktiske forhold for de europæiske chauffører.

»Uden lastbiler kunne Europa ikke hænge sammen, og derfor skal vi simpelthen kunne tilbyde chaufførerne elementære nødvendigheder som ordentlige toiletforhold, hvilemuligheder og respektable arbejdsforhold i øvrigt,« siger Jacob Chr. Nielsen og pointerer:

»Jobbet som langturschauffør har alle dage medført, at man er væk hjemmefra i lange perioder, og at lastbilen indimellem fungerer som ens interimistiske hjem. Det kan vi dårligt lave om på, så det er derfor ud fra disse grundvilkår, at vi skal arbejde på forbedringer,« siger Jacob Chr. Nielsen.

Rekrutteringsproblemer i sigte

Mange undersøgelser – også danske – har dokumenteret, at jobbet som lastbilchauffør generelt er i meget lav kurs på arbejdsmarkedet. Hos ITD forudser man, at det kan give store problemer for europæisk transport i løbet af få år.

»Gennemsnitsalderen er høj hos især de nordeuropæiske lastbilchauffører. I løbet af de kommende år vil hele generationer af lastbilchauffører trække sig tilbage, og så får vi et alvorligt bemandingsproblem, hvis ikke vi får skabt en større respekt omkring jobbet. Det er ikke kun et problem for transportbranchen, men for hele samfundet, som jo er afhængig af effektiv og pålidelig lastbiltransport,« siger Jacob Chr. Nielsen.

Negative kampagner

Han opfordrer samtidig den danske fagbevægelse til at spille en mere konstruktiv rolle i at skabe respekt omkring erhvervet.

»3F’s transportfolk har meget svært ved at acceptere, at danske chauffører er udsat for international lønkonkurrence. Lige nu bruger de derfor mange kræfter på at føre negative kampagner imod deres udenlandske kolleger. De slynger om sig i offentligheden med påstande om ulovligheder og social dumping – ganske ofte uden faktuelt belæg. Det er særdeles uskønt at være vidne til, og det er absolut ikke noget, der er med til at højne erhvervets omdømme og anseelse i befolkningens øjne – tværtimod,« siger Jacob Chr. Nielsen og slutter:

»Selv om østeuropæere får en lavere løn end danskere, har de også krav på professionel respekt. De praktiske forhold ude på vejene er de samme, uanset om chaufføren er dansker eller østeuropæer. Ligesom erhvervets omdømme og image er et fælles anliggende for alle. Det korte af det lange er, at ingen af delene er gode nok i dag.«

[add:329]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079