Nye kreditregler kan presse vognmænd
Håndværksrådet, Danske Speditører og Dansk Transport og Logistik advarer nu imod, at Folketinget vedtager en lov om, at betalingsfrister i erhvervsforhold frit kan aftales til op til 60 dage – endda med mulighed for endnu længere frister.
Organisationerne foreslår, at man ensretter betalingsfristerne, således at betalingsfristerne bliver de samme, som regeringen i samme forbindelse lægger op til for betalinger fra det offentlige – nemlig maksimalt 30 dage.
Der er i dag ifølge organisationerne et urimeligt pres på underleverandører for at finansiere store kunder gennem lange kreditter. Dermed påtvinger de store virksomheder de små virksomheder finansieringen af de store virksomheders forretning. En finansiering, som de små virksomheder har meget svært ved at fremskaffe.
Derfor hilser organisationerne som udgangspunkt et direktiv fra EU velkommen, hvor hensigten er, at virksomhedernes likviditet ikke presses unødigt til skade for væksten og jobskabelsen i samfundet. Direktivet giver imidlertid landene mulighed for en vis fleksibilitet – og det har ført til et regeringsforslag om op til 60 dages kredittid for private forretningskunder og maksimalt 30 dage for offentlige kunder.
Men regeringens planer om at tillade op til 60 dages kredit i aftaleforhold mellem private parter overstiger langt en passende kutyme på løbende måned plus 30 dage, mener organisationerne. Da regeringens forslag samtidig giver mulighed for endnu længere frister end 60 dage, frygter de, at 60 dage dermed vil blive opfattet som en standard for betalingsfristernes længde. Dermed vil loven risikere at få den modsatte virkning af det oprindelige mål og forværre i stedet for at forbedre små og mellemstore virksomheders likviditet.
[add:366]