FDL tvivler på kombi-kontrol
Eftersom der er skabt klare linjer omkring transportbranchens anmeldepligt til RUT-registret i forbindelse med kombinerede transporter, burde det være en smal sag at efterleve lovens bogstav. Men helt så let går det næppe, frygter FDL, der mener, at der i i skrivende stund hersker forståelig usikkerhed med hensyn til såvel kontrollen som eventuelle sanktioner i forbindelse med overtrædelser af de ellers meget klare regler på området.
Hos FDL er kontorleder Jens Groot ikke i tvivl om, at det bør være politiets specialister, som bør forestå kontrollen og samme opfattelse har Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti og Henning Hyllested fra Enhedslisten. Men Jens Groot er absolut ikke tryg ved situationen, fordi man i FDL har dårlige erfaringer med sanktioner over for virksomheder, der har foretaget gentagne og veldokumenterede overtrædelser.
»Med den klare tekst fra Arbejdstilsynet, kan vi kun håbe på, at hammeren falder, og at dem, der overtræder reglerne straffes i forhold til forseelsens art,« siger Jens Groot til FDL-Nyt.
»Derfor opfordrer vi til, at sanktionerne bliver så mærkbare, at det får virksomhederne til at tænke sig en ekstra gang om. Mens jeg er ved det, kunne vi da godt tænke os, at man indførte samme krav i forbindelse med cabotage-kørsel, for så ville det være lettere at fange synderne, som i dag har alt for let spil. Ikke mindst fordi kontrollen er for ringe og at hovedparten af politikerne ikke interesserer sig for emnet, selvom de på tv tordner mod social dumping, skruebrækkeri og hvad ved jeg. Men når det kommer til at lade handling følge de fine ord, er der jo desværre kun en lille håndfuld politikere, der bekender kulør, mens resten stikker hovederne i busken, mens de i forblommede vendinger taler om alle de job, de vil skaffe. Hvor de vil skaffe dem fra, melder historien intet om, men det er jo bare det sædvanlige skuespil,« siger Jens Groot.
Fakta om anmeldepligt til RUT:
Kombineret transport er transport af varer mellem EU-landene, hvor der anvendes vej til den indledende eller til den afsluttende strækning, og til den resterende strækning anvendes jernbane, indre vandveje eller søvejen, når denne strækning er over 100 km i lige linje.
Kombineret transport kan udføres under forudsætning af, at:
1. den indledende vejstrækning tilbagelægges enten mellem det sted, hvor godset læsses, og den indladningsbanegård, der ligger nærmest, eller inden for en radius på 150 km i lige linje fra lastehavnen, eller
2. den afsluttende vejstrækning tilbagelægges enten mellem den udladningsbanegård, der ligger nærmest, og det sted, hvor godset losses, eller inden for en radius på 150 km i lige linje fra lossehavnen.
Kombineret transport skal anmeldes til RUT, hvorimod international kørsel og cabotage ikke skal anmeldes til RUT.
Anmeldelsen skal ske elektronisk på www.virk.dk/RUT.
[add:366]