Branchen gør fælles front i dyresag
Der blev i 2011 transporteret ca. 21 mio. svin til slagtning, som alle er blevet kontrolleret på slagteriet. Og der blev ifølge Fødevarestyrelsen indgivet 129 politianmeldelser i forbindelse med transport af svin til slagteri, oplyser DTL.
Det vil sige, at antallet af svin, som har været udsat for en hændelse, som fører til en politianmeldelse, udgør 0,006 promille – altså 6 milliontedel – af det samlede antal transporterede dyr.
På trods af den fine dyrevelfærdsmæssige statistik er der relativt få chauffører - omkring 250 – til at køre slagtesvin i Danmark. Der vil derfor i gennemsnit være op til 1 anmeldelse hvert andet år pr. chauffør – dog med forbehold for, at ikke samtlige anmeldelser omfatter chaufføren og vognmanden.
Organisationer enige
Når der samtidig i en del af disse sager er risiko for et klip i tilladelsen til at køre med dyr og en skærpet bøde til chauffør eller vognmand, så er konsulent Lisbet Hagelund i DTL glad for, at 5 enige erhvervsorganisationer nu retter en samlet henvendelse til fødevareministeren om transportegnetheden.
»DTL, ITD, Landbrug og Fødevarer, 3F, Dansk Erhverv og DI har sendt et brev til fødevareministeren, hvor problemer omkring om transportegnethed reglen og sanktioner for overtrædelse af reglen skitseres,« fortæller Lisbet Hagelund.
Landmanden med hovedansvaret
Budskaberne i brevet fra organisationerne er overordnet, at landmanden skal have hovedansvaret for at vurdere dyrene. Landmandens muligheder er bedre, fordi han kender dyrene.
Landmanden skal dog have mulighed for at bede om en dyrlæges vurdering – og denne vurdering skal så også være gældende hele vejen igennem forløbet frem til slagteriet.
Det er ikke altid tilfældet i dag, hvor én dyrlæges afgørelse godt kan risikere at blive tilsidesat af en anden dyrlæge. Der skal i samme forbindelse ses på de meget restriktive og skrappe sanktioner.
Stort psykisk pres
Transportøren er efter de nugældende regler ansvarlig for at vurdere om dyr, der skal transporteres, er sundhedsmæssigt egnede til transporten.
»Vognmænd og chauffører er udsat for et meget stort psykisk pres, for som reglerne er nu, kan man ikke selv med den største omhu undgå bøder eller klip – og risikerer dermed at miste job og virksomhed,« siger Lisbet Hagelund.
[add:352]