Redaktørens kommentar
På grund af en beklagelig teknisk fejl er side 3 i det nyeste nummer af Lastbil Magasinet blevet ombyttet med en tidligere side 3, som stammer fra bladets marts-udgave tidligere i 2012. Fejlen blev desværre først opdaget, da bladene var på vej ud til læserne.
Det betyder, at indholdsfortegnelsen er ganske misvisende, hvilket flere læsere allerede har påpeget, og “Redaktørens kommentar” er altså en halvt år gammel udgave. Vi bringer den i stedet her på hjemmesiden, som den skulle have lydt i oktober-nummeret af Lastbil Magasinet:
(se pdf versionen her)
Redaktørens kommentar
Mens disse linjer skrives, er der to dage, til en stribe vestjyske vognmænd mødes på Hovborg Kro. På dagsordenen står fuldbyrdelsen af det oprør, som vognmændene i foråret indledte mod moderorganisationen DTL ved dengang at indgå en associeringsaftale med konkurrenten ITD.
Nu er vognmændene i Ribe Amts Vognmandsforening imidlertid parat til at gå hele vejen og kappe båndet til DTL - ikke for at melde sig ind i ITD eller noget andet, men i stedet lade det være op til hvert enkelt medlem, om man vil være medlem af DTL, ITD eller en helt tredje forening - eller ”nøjes” med lokalforeningen. I praksis skal det ske ved at opløse foreningen og stifte en ny - altså ”FDL-modellen”, da denne forening gjorde noget tilsvarende for nogle år siden.
Når disse linjer læses, er sagen altså afgjort, og læserne er (også) i denne sag klogere end undertegnede i skrivende stund. At dømme efter afstemningen i den første ekstraordinære generalforsamling, der banede vej for den ekstra ekstraordinære generalforsamling (!), så peger pilen på, at vognmandsforeningen letter anker og sejler ud på det åbne hav uden tilknytning til en hovedorganisation.
Men uanset det endelige udfald, så har forløbet op til været ganske uskønt og luften godt krydret med beskyldninger og personforviklinger. Historien er ridset grundigt op længere inde i bladet, som dog ikke har plads til alle aspekter. Jeg kan derfor varmt anbefale at supplere med den løbende
dækning af sagen på lastbilmagasinet.dk.
Lad mig dog nævne et par bizarre højde-punkter i sagen: Da Lastbil Magasinet kontakter vognmandsforeningens formand for at få en kommentar til beslutningen om at melde sig ud af DTL, bliver vi i stedet henvist til en tidligere medarbejder i DTL, som for nylig etablerede egen konsulentvirksomhed - med bl.a. ITD som kunde! Beskyldningerne om afhopperi og illoyalitet lod dog heller ikke vente på sig, og kønt ser det i hvert fald ikke ud - om anklagerne så er retfærdige eller ej.
Rygter om personlige modsætninger og gammelt nag mellem vognmænd i Ribe-bestyrelsen og andre vognmænd i den sydlige region samt en lettere absurd sag om ”tyveri” af en dæksponsor for nogle år siden siges også at have spillet en rolle for beslutningen om udmeldelse, som ved den første generalforsamling blev truffet af kun 25 ja-stemmer, eftersom kun ganske få vognmænd var mødt op.
Tilbage står indtrykket af en strid, der er løbet helt løbsk, uanset om Ribe-vognmændene river sig løs eller ej. Til gengæld tyder intet på en domino-effekt - fra en bred front hos andre lokalforeninger beklager man udviklingen og støtter op om moderbindingen til DTL.
I bund og grund skulle Ribe-vognmændenes oprørstrang bunde i en følelse af ikke at blive hørt og taget alvorligt af topfolkene i DTL. Kritikere af Ribe-bestyrelsen påpeger derimod, at de vestjyske vognmænd aldrig har fremført disse synspunkter ved de løbende samarbejdsmøder internt i DTL. Og det kan der jo umiddelbart være en vis pointe i. For det er let nok ikke at blive hørt - det gælder bare om at tie stille længe nok.
Rasmus Haargaard
Chefredaktør
[add:352]