DTL: Omkostninger i kø på regeringens lovprogram
Regeringens lovprogram fremsat ved folketingsårets start indeholder rigeligt med indikationer på, at transporterhvervet kan forberede sig på nye omkostninger og sværere erhvervsbetingelser drevet af den danske stat.
Sådan lyder meldingen fra DTL, hvor erhvervspolitisk chef Ove Holm blandt andet udtaler:
»Nogle af initiativerne har været forventelige – blandt andet den varslede kørselsafgift for lastbiler, som fremsættes efter nytår og får virkning fra 2015. Det er klart den største byrde, der vil få chokeffekter langt ud i erhvervslivets øvrige rækker og samtidig ramme den danske forbruger«.
Øgede omkostninger
DTL peger dog også på »små bidrag til øgede omkostninger rundt omkring i lovkatalogets forskellige ministerieudmeldinger«.
Ove Holm peger således på, at »beskæftigelsesministeren har planer om en obligatorisk barselsudligningsordning for selvstændige – en udløber af regeringsgrundlaget fra 2011«.
AT erhvervs- og vækstministeren planlægger at styrke mulighederne for kommuners og regioners deltagelse i selskaber, gør det også sværere for transportører, der i forvejen konkurrerer med offentlige kommercielle aktiviteter, lyder signalet fra DTL.
Gebyr i forbindelse med chaufføruddannelsen inden for vejtransport af farligt gods, en arbejdsskadeafgift samt en afgift på forsyningssikkerhed, vil også alle ramme erhvervslivet, forudser DTL.
Lyspunkter
Ove Holm ser dog også lyspunkter i regeringens planer:
»Vækst- og erhvervsministeren vil modernisere og udbygge og styrke grundlaget for VækstFondens virksomhed, og justitsministeren gennemfører EU's direktiv om bekæmpelse af forsinket betaling i handelstransaktioner. Denne EU-lovgivning er væsentlig for at forhindre, at mindre leverandører bliver brugt som kassekredit af større spillere på markedet«.
[add:359]