23948sdkhjf

Tysk aerodynamik sparer brændstof

Reduktion af brændstofudgifterne – og dermed miljøpåvirkningen – har højeste prioritet for hele transportbranchen. Mercedes lancerer derfor sit "Aerodynamics Truck & Trailer"-initiativ, som med ret enkle ændringer af de eksisterende biler kan reducere forbruget med ca. 4,5 % i forhold til nu. Det svarer til 5000 kg CO2 pr. år for en normal lastbil og ca. 25.000 kr. i årlige omkostninger.

Det blev præsenteret som en vision sidste år, men er allerede en realitet, oplyser Mercedes. På lastvognsmessen IAA i Hannover for nylig kunne man se den færdige løsning, som alle kan implementere på deres eksisterende biler for en overskuelig udgift.

Sættevognstrækkeren er den nye generation Mercedes-Benz Actros, som allerede i standardudgaven har en god aerodynamik. Bilen er udstyret med en aerodynamikpakke fra tilbehørslisten og forsynes med tagspoiler, sidespoilere og skørter mellem akslerne.

Standardtrailer indeni – speciel på ydersiden

Den store forandring sker med traileren. Det er ikke en futuristisk designvision, men en standard 13,6 meter frosttrailer, der er udgangspunktet. Både frihøjde, afstand til lastbilen og adgang til varerummet er det samme som på en almindelig trailer og varerummets indvendige mål er er præcis de samme som på de trailere, der kører i dag.

[pic:18686]Traileren er blot forsynet med et væld af aerodynamiske tiltag, som er udviklet af Mercedes og nøje tilpasset den nye Mercedes-Benz Actros.

Traileren til messen kommer fra den tyske trailerproducent Schmitz Cargobull, men Mercedes opfordrer alle andre producenter til at fremstille egne trailere baseret på de samme ideer.

»En aerodynamisk trailer skal være lige så let at bruge og køre med som en almindelig udgave. Og det er denne her. Desuden er den rigtig flot at se på,« siger Lars Erve fra Mercedes-Benz Danmark.

Leder luften bagom

I trailerens front er køleaggregatet blevet iklædt en spoiler, som reducerer afstanden til sættevognstrækkeren. Langs siderne og på undersiden af traileren sidder der aerodynamiske skørter, som fører luft til en "diffusor" i den bageste del.

Bagtil kan man også se de karakteristiske 40 cm lange "finner", som leder luften om bag traileren. Finnerne er sammenklappelige, og når traileren parkeres, fældes de ind til siden, så bagdøren kan åbnes 245 grader.

Finnerne forlænger køretøjet, men EU-Kommissionen har allerede anbefalet, at længden på trailerkøretøjer kan øges med 50 cm for aerodynamiske foranstaltninger, hvis disse kan foldes til side, når traileren står stille. Det vurderes, at denne regel vil træde i kraft allerede i 2013.

Samlet reduceres luftmodstanden med hele 18 % og brændstofforbruget med 4,5 %.

»Det betyder, at man i princippet kan køre en kilometer "uden brændstof" for hver 20 kilometer. Det er da en velkommen gave for både miljø og økonomi,« siger Lars Erve.

[add:243]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063