23948sdkhjf

Transportarbejdere ønsker cabotagestop

I et åbent brev til Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og medlemsstaterne i EU udtrykker sammenslutningen af Europæiske transportarbejdere ETF ønske om, at EU og landene indfører et egentligt cabotagestop – et såkaldt ”moratorium”. Det oplyser DTL.

Pausen skal ifølge transportarbejderforbundet bruges til, at man udvikler en række fælles mekanismer for kontrol og håndhævelse af relevant fællesskabslovgivning, der berører erhvervsaktiviteter i andre EU-medlemsstater.

Rent juridisk er der tale om en aktivering af sikkerhedsklausulen i forordningen om adgang til erhvervet.

I tilfælde af alvorlige forstyrrelser på markedet for national transport inden for et bestemt geografisk område, som skyldes cabotagekørsel, eller som forværres af cabotagekørsel, kan enhver medlemsstat nemlig forelægge sagen for Kommissionen. Dette med henblik på vedtagelse af såkaldte ”beskyttelsesforanstaltninger,” idet medlemsstaten meddeler Kommissionen de nødvendige oplysninger, og hvad, man ønsker at gøre for at beskytte de hjemmehørende transportvirksomheder.


Samme holdning som i NLA

ETF mener, at der er tale om så alvorlige forstyrrelser af markedet, at sikkerhedsklausulen bør bringes i anvendelse:

»Vognmænd fra de gamle medlemsstater har i stigende grad valgt at operere via brevkassefirmaer etableret i lande, hvor skatte- og afgiftsniveauet og arbejdsvilkårene er meget lavere. Dette tillader udflagning af hele lastbilflåder til disse lande og anvendelse af chauffører på langt lavere løn- og arbejdsvilkår,« hedder det i brevet, der også fortæller, at indenrigskørsel med udenlandske chauffører spreder sig kraftigt på markedet.

Det åbne brev henviser til, at ETF har et samarbejde med blandt andre Nordic Logistics Association (NLA) på cabotageområdet. NLA-direktør Søren H. Larsen noterer sig ETFs udmelding og konstaterer, at den i sin argumentation svarer til de henvendelser, som de nordiske organisationer i NLA hver for sig sendte til deres regeringer i foråret.


Stop op og få styr på statistikken

»Skal mekanismen i forordningen bringes i anvendelse af Kommissionen, skal det ske på hver enkelt medlemsstats initiativ, og det kan nok realistisk set blive umuligt at få regeringerne og Kommissionen med på den vogn,« siger Søren H. Larsen, der fortsætter:

»Men der vil være meget fornuft i først og fremmest at få styr på statistikkerne, der er voldsomt mangelfulde. Meget få ud af de 27 lande i EU har overhovedet foretaget indberetninger, og der bør stoppes op og skabes orden i statistikgrundlaget, før det er for sent.«

NLA-direktøren finder, at netop det mangelfulde statistikgrundlag bevirker, at argumentationen imod et cabotagestop kan forekomme selvmodsigende:

»På den ene side taler modstanderne om, at et cabotagestop vil være ødelæggende for hele det europæiske transporterhverv. Men på den anden side siger man jo også, at det ifølge statistikken er en forsvindende lille og ubetydelig del af det samlede transportarbejde, der er cabotagekørsel. I NLA tror vi på, at det kunne være sundt at stoppe op og spørge sig selv, om det virkelig er det indre marked, erhvervet og medlemsstaterne ønsker på det mobile område.«

[add:352]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047