ITD: Fortsat sunde tegn i dansk vejtransport
»Nye tal fra Danmarks Statistik viser en stigning i de godsmængder, der transporteres af danske lastbiler i Danmark. Fra årets første til andet kvartal steg kørslerne med 3,1 procent. Over det seneste år er stigningen, ifølge Danmarks Statistik, på 2,2 procent«.
Sådan lyder den positive melding fra en aktuel pressemeddelelse fra ITD, der fortsætter:
»Af den seneste tids debat kan man få det indtryk, at dansk lastbiltransport er under hastig afvikling på grund af stigende konkurrence fra udenlandske lastbiler på hjemmemarkedet – også kaldet cabotagekørsel. Markedstallene fra Danmarks Statistik viser imidlertid ikke noget drastisk fald i de godsmængder, som danske lastbiler transporterer på de danske veje.
En helt ny opgørelse fra Danmarks Statistik dokumenterer, at de danske lastbilers nationale kørsler steg med 3,1 procent fra året første til årets andet kvartal. Lægges de sidste fire kvartaler sammen, er der tale om en stigning på 2,2 procent i forhold til de fire foregående kvartaler«.
Direktør: Klap hesten lidt
ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen:
»Vi kan ikke udelukke, at den udenlandske konkurrence på sigt kan blive et stort og mere generelt problem for de danske vognmænd. Men vi er nok også nødt til at klappe hesten lidt og erkende, at det ikke er tilfældet i dag. Og rent faktisk er der mange positive ting at sige om udviklingen i dansk lastbiltransport lige nu«.
Direktøren peger bl.a. på, at de stigende godsmængder transporteres af færre lastbiler end tidligere, og dermed ser det ud til, at branchen har øget sin effektivitet.
Jacob Chr. Nielsen:
»Der er forsvundet en del lastbiler fra det danske marked i kølvandet på finanskrisen, og selv om det selvfølgelig ikke er positivt i sig selv, er det dog meget opmuntrende, at færre lastbiler transporterer mere gods. For dermed tyder det på, at erhvervets produktivitet er i stigning, og det er ekstremt vigtigt for de danske vognmænds konkurrenceevne på sigt«.
Dele »kan være« hårdere ramt
Direktøren udelukker ikke, at der kan være dele af den danske lastbiltransport, som er hårdere ramt af udenlandsk konkurrence end andre – f.eks. områder hvor chaufførens sprogkundskaber og lokalkendskab ikke er så afgørende.
»Vi har brug for at finde nuancerne i cabotagedebatten, så vi kan sætte ind, der hvor der eventuelt er problemer. Men enkelte af branchens organisationer er desværre gået helt i sort og har besluttet sig for, at cabotage er hele branchens altoverskyggende problem, uanset hvad markedstallene siger«, konstaterer Jacob Chr. Nielsen.
[add:352]