23948sdkhjf

Grøn danmarkspremiere i Kolding

En hybrid Volvo-skraldebil med mange miljøfordele er sat i drift i Kolding Kommune. Lastbilen - en Volvo FE hybrid 6x2 med 340 hk - er ekviperet med den mest miljøvenlige teknologi, som er set i Danmark med hensyn til indsamling af dagrenovation. Lastbilen er en såkaldt parallel hybrid og er den første af sin slags i Danmark. Volvo’en har to motorer og udmærker sig ved at kombinere el-drift med traditionel dieselmotordrift.

Indhentning af renovationsaffald giver en trafikafvikling med mange stop og starter over relativt korte afstande, hvor kørselshastigheden er lav. Et kørselsmønster som er meget fordelagtigt for en parallel hybridlastbil.

[pic:18615]Ved hastigheder op til 30 km/t anvender lastbilen sine egne batterier placeret bag førerhuset ved chassisrammen. Ved hastigheder derover slås dieselmotoren til, og bilen kører som en almindelig lastbil. Det har flere miljøfordele.

Chaufføren får et bedre arbejdsmiljø i og omkring lastbilen under arbejdet. Beboere i lokalområdet får en mere støjsvag afhentning af dagrenovation. Men ikke mindst er den nye skraldebil en gevinst for CO2 regnskabet, idet el-drift leder mindre kultveilte ud i luften end dieselmotoren.

»Man kan spare op til 30 procent CO2 ved at indsætte en hybrid lastbil i den daglige drift. Teknologien er kendt og fungerer, vi benytter den i vores busser,« fortæller markedskommunikationschef Steffen Müller fra Volvo Lastvogne.

Og når de mange miljøfordele går hånd i hånd med en forbedret brændstoføkonomi, får transportøren et ekstra argument for at investere grønt. Hvis forsøget med den nye skraldebil indfrier kommunens forventninger, vil Kolding gradvist udskifte kommunens 12 traditionelle renovationslastbiler med hybridlastbiler. En ekstra sidegevinst ved parallel hybriddrift er en øget accelerationsevne, hvilket giver mulighed for en hurtigere transportafvikling og dermed større effektivitet.

Aggregatet bag på bilen er fuldstændig el-drevet og betegnes rotopress. Systemet slynger og komprimerer gradvist affaldet fremad i bilen i takt med, at der fyldes affald ind i den. Aggregatet i en rotopress er lettere end det mest udbredte pladekomprimatorsystem, og derfor kan man have mere affald med på skraldebilen, før man skal ud og læsse af - helt præcist 12.250 kg, hvor en traditionel renovationsbil kan rumme 7-8 ton.

Den øgede lastevne sparer transporttid og dermed også diesel.

Batterierne til det el-drevne aggregat, der tømmer sække og containere ind i lastbilen, oplades, når skraldebilen ikke er i drift, mens batteriet til fremdrift af lastbilen oplades under driften, idet energien ved bremsning af renovationsbilen akkumuleres som energi i batteriet.

Den batteridrevne el-hydraulik til drift af renovationsaggregatet er leveret af den danske virksomhed Banke Accessory Drives i Nordborg, mens lastbilen er leveret af Skifter Lastbil A/S, der har afdelinger i Aabenraa, Padborg, Herning og Esbjerg.

[add:329]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085