DEBAT: Vinger på tog - mon dog?
Tag det nu bare helt roligt med hensyn til togtrafik af vindmøller, det tror jeg løser sig selv. Der skal jo biler til i begge ender af transporten - så er der da en mulighed for at få en rigtig god pris for at stå til rådighed ved læsning.
Dernæst kan man jo så køre tom til togets destination og modtage igen til en ordentlig pris. Fri for diverse tilladelser - køreforbud - dyrt brændstof o.s.v.. Det vil måske i sidste ende give endnu mere arbejde til de firmaer, der har materiellet til disse stadigt voksende vægt- og dimensionstransporter.
Desuden ved alle, at jo flere omlæsninger der er - jo større risiko for skader. Transport på bane kan hurtigt blive dyrt - og hvem skal så betale (ventepenge), når toget er forsinket?
Ydermere ved de fleste, hvordan trailere, der har været med tog, nærmest er ødelagt af sod-bremsestøv og ildgnister fra skinner. I mine øjne er der lys for enden af "tunnelen". God "vind".
Henning Guldsmed Nielsen
Staghøjvej 22, Frøslev
7900 Nykøbing Mors
Hvor tit har jernbanen ikke forsøgt sig med at transportere gods med store ulykker til følge i form af store skader eller forsvundet gods?
Et lille eksempel: Railon, som kører Århus, Taulov og Tåstrup, hvor tit kommer de forkerte vogne af de forkerte steder, så lastbiler må køre på kryds og tværs for at rette fejlene?
Så lad os trække vejret, og lur mig om ikke vi inden årets udgang igen ser vinger på lastbiler.
Lars Nielsen
Fælledvej 9
4350 Ugerløse
[add:347]