23948sdkhjf

DEBAT: Harald svarer igen

Ja, hvilken verden lever jeg i? Det er en verden, hvor det til stadighed er de lavtlønnede og dem uden lange og fine uddannelser, der må betale prisen for arbejdsgivernes vedholdende krav om øget fleksibilitet.

Og selvfølgelig finder vi en løsning. Det er jo det, jeg mener, når jeg siger: Slå op i overenskomsten og se, hvad det koster. Det er jo allerede aftalt.

Vi chauffører kan arbejde på alle tider af døgnet, syv dage om ugen. Og det er som sagt allerede aftalt på forhånd, hvad det skal koste. Alt selvfølgelig under skyldig hensyntagen til de gældende love og regler, der er for transportbranchen. Sådan foregår det vel i alle vognmandsforretninger i DK?

For mig at se drejer det sig lige så høj grad om, at vognmændene begynder at kræve en ordentlig og reel pris for deres ydelser i stedet hele tiden at udøve en praksis, hvor det kun handler om at tage røven på sine konkurrenter.

Men når du efterspørger en modernisering af vore overenskomster, er det så en ”modernisering” i retning af det, restauratøren på Vejlegården har lavet? Sikkert. For der er desværre en tendens til, at når arbejdsgivere og deres ligesindede efterspørger moderniseringer, er det som oftest prisen på arbejde, de ønsker at ”modernisere”.

Jeg har som formand for landsklubben set og hørt om så mange fantasifulde lokumsaftaler med et meget moderniseret indhold, der som oftest har chaufføren som den store taber.

Og derfor, kære Bernt, hver eneste gang der er overenskomstforhandlinger, gennemarbejder og modernisere vi vore aftaler sammen med arbejdsgiverorganisationerne.

Senest i 2012 hvor værnene mod social dumping blev en permanent del af vore overenskomster. Og det er vel ikke uden grund?

Det var ved fornyelsen af samme overenskomster, at vi, fra 3F’s side, udviste stor løntilbageholdenhed, helt modsat af hvad der skete rundt om på direktionsgangene i mange danske virksomheder.

Måske var det der, der skulle sættes ind med en modernisering?

Selvfølgelig vil kørsel syv dage om ugen skabe flere jobs. Også til afløsere. Afløserjobs der så evt. kan besættes af f.eks. unge håbefulde jurastuderende, der supplerer SU’en, mens de uddanner sig til et kommende job bag et blankt skrivebord, der kan udføres mandag til fredag fra 9 til 17.

Og belønningen for at være en fleksibel og ”moderniseret” afløser kunne være en plads i bestyrelsen hos sin tidligere vognmand. Eller er det for langt ude?

Harald Fabricius
Formand, Landsklubben for danske godschauffører
Halmøvænget 14
8381 Tilst

[add:338]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063