23948sdkhjf

Bio-forsøg overrasker

I december 2011 indledte den odenseanske transportvirksomhed, Poul Schou A/S, sammen med Energiselskabet OK et forsøg, hvor en del af de grønne Schou-køretøjer kører på diesel iblandet fra 10-30 % biodiesel. Nu foreligger midtvejsresultaterne, og de overrasker..

Målet med forsøget er at reducere udledningen af CO2 fra køretøjerne uden at foretage ombygninger og uden at ændre den enkelte bils anvendelse eller kørselsmønster.

I hele perioden, fra den 1. december 2011 og frem til 31. juli i år, har de 8 Schou-køretøjer, som deltager i forsøget, kørt på diesel med højiblanding af biodiesel.

I vintermånederne har der været anvendt diesel baseret på raps, mens der i foråret og sommeren anvendes biodiesel fremstillet af affald fra Daka Biodiesel i Løsning ved Horsens.

»Vi har kørt med 20 % biodiesel siden starten. Da tallene for de enkelte biler blev gjort op her ca. midtvejs i forsøget, kunne vi se, at CO2-besparelsen tegnede fint. Som det ser ud nu, har vi reduceret udledningen af CO2 med et sted mellem 5 og 7 tons pr. bil – og det er i sig selv ganske pænt, men det er ikke det, der har overrasket« fortæller vognmand Poul Henrik Schou.

Længere på literen?

Det har derimod brændstoføkonomien. Det enkelte køretøjs brændstofforbrug er blevet registreret både før forsøget og løbende under forsøget. Indtil nu viser tallene, at 5 ud af 7 biler har kørt længere på literen på diesel med 20 % biobrændstof, end de gjorde før. Kun en enkelt bil har kørt kortere på literen, og den sidste bil har kørt samme antal km på literen både med og uden biobrændstof.

Det er overraskende, fordi bio-diesel er mindre energieffektivt end almindelig diesel, og man skulle derfor forvente, at køretøjerne ville køre lidt færre kilometer pr. liter brændstof.

Kan gøre biodiesel rentabel

»Brændstofbesparelsen ligger i størrelsesordenen 10-15 % pr. bil, og hvis det holder, er

det bestemt ikke uinteressant for en forretning som vores, hvor vi typisk bruger 1 mio. liter om året. Selv om biobrændstoffet lige nu koster godt 32 øre mere pr. liter, så er regnestykket ikke helt dårligt, hvis vi samtidig kan spare 10-15 % på brændstofforbruget,« fastslår direktør Poul Henrik Schou, der dog vil afvente afslutningen på forsøget, før han træffer afgørende beslutninger på brændstofområdet.

Bedre smøreegenskaber

»Nu er vi kun godt midtvejs i forsøget, og der er en del usikkerhedsmomenter, så det er naturligvis for tidligt at sige noget afgørende, men den tendens, som vi ser her, er da både overraskende og interessant,« siger Torben Hallstrup, der er energiselskabet OK’s projektleder på højiblandingsforsøget i Odense.

En forklaring på den tilsyneladende forbedrede brændstoføkonomi kan ifølge Torben Hallstrup være forbedrede smøregenskaber i biodieselen. Langt mindre omfattende tests med 2. generations biodieselen fra Daka, der er fremstillet af animalske fedtstoffer, har tidligere peget i samme retning.

»Vi kan ikke udelukke, at Daka-dieselens bedre smøreevne kan være med til at lette motorgangen og derved reducere brændstofforbruget, men jeg synes ikke, at vi skal konkludere noget, før vi har kørt forsøget til ende,« siger Torben Hallstrup fra OK.

Ingen driftsproblemer

Driftsmæssigt har bio-brændstoffet ikke budt på overraskelser. Førerne af de enkelte køretøjer er blevet bedt om at melde tilbage til værkstedet, hvis der har været problemer med brændstof og køretøj, men det har der indtil nu ikke.

Forsøget forventes afsluttet ved udgangen af 2012. Derefter vil alle data blive analyseret.

[add:359]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.071