23948sdkhjf

Scania nedlægger jyske afdelinger

Scania nedlægger fire afdelinger i Danmark – nemlig anlæggene Scania Biler i Grindsted, Silkeborg og Viborg, samt formentlig det Scania-ejede service- og vaskeanlæg i Støv-ring.

Det sker for at fremtidssikre sin førende position på det danske lastbil- og busmarked ved at gennemføre en række tilpasninger i den Scania-ejede del af det danske service-netværk til gavn for effektivitet, konkurrenceevne og serviceudbud, oplyser Scania i en pressemeddelelse.

Aktiviteterne på Scania-anlæggene i Grindsted, Silkeborg og Viborg vil efter planerne flyttet til de eksisterende Scania-anlæg i hhv. Esbjerg, Århus, Herning, Hobro og Ran-ders, hvorefter de tre førstnævnte anlæg påtænkes lukket. Desuden forventes det Sca-nia-ejede service- og vaskeanlæg i Støvring afviklet.

Den ny struktur vil berøre ca. 80 medarbejdere, som enten flytter arbejdsplads eller overgår til nye arbejdsopgaver. Desværre forventes det ikke, at ”personaletilpasninger” helt kan undgås, og forhandlinger med hovedsamarbejdsudvalg og relevante faglige or-ganisationer er allerede indledt for de medarbejdere, der bliver ramt af dobbeltbeman-ding og overkapacitet i forhold til den nuværende markedssituation.


Transportmønstre har ændret sig

Om den overordnede baggrund for de påtænkte effektiviseringer af Scanias servicenet-værk siger Scanias adm. direktør Janko van der Baan:

»Scania-organisationen har gennem de seneste 50 år været blandt de førende leveran-dører af tunge lastbiler og busser med tilhørende serviceydelser. Den position ønsker vi at bevare, og det kræver løbende optimering af servicenetværket. Kun derved kan vi fastholde vores konkurrenceevne samt mulighed for at investere i fremtiden,« siger Janko van der Baan.

»Desuden har både kundestruktur samt transportmønstre ændret sig, og vi må tilpasse serviceudbud og placering af vores anlæg til både nutiden og fremtiden. Nogle af de Scania-anlæg, som nu påtænkes lukket, er over 40 år gamle og kræver massive investe-ringer for at forblive tidssvarende i forhold til arbejdsmiljø, effektivitet og kundefacilite-ter,« fastslår han.


”Rightsizing” og nye investeringer

»Det kan naturligvis ikke undgås, at nogle af vores kunder vil mærke de påtænkte æn-dringer, men Scanias netværk vil stadig være Danmarks mest fintmaskede i lastbil- og busbranchen. Vi betragter overkapacitet som den værste fjende i arbejdet med at for-bedre servicenetværket. Vi har nu taget hul på en proces med ”rightsizing”, hvilket vil føre til en styrkelse og positiv udvikling af netværket. Parallelt med de forventede sam-menlægninger investerer Scania nemlig mere end DKK 12 mio. alene i 2012 i forbedret arbejdsmiljø og nye kundefaciliteter i det øvrige servicenetværk,« tilføjer Janko van der Baan.

De påtænkte sammenlægninger er således ikke udtryk for en kortsigtet ”downsizing” af organisationen på grund af den nuværende markedssituation, hvor der ville være risiko for at ende i en negativ spiral for kunder og medarbejdere, understreger Scania.

Når de påtænkte ændringer i servicenetværket er gennemført, råder Scania fortsat over 17 egne anlæg i hovedstadsområdet, på Sjælland og Fyn samt i Midt-, Vest- og Sønder-jylland, der bl.a. yder vedligeholdelse og reparation af alle typer lastbiler, busser, på-hængsvogne og andet transportmateriel, skadesarbejde, syn, vask, glasfiberarbejde, lakering, dækservice, hydraulik- og kranservice samt salg, udlejning, finansiering mv.

Ud over Scanias 17 egne anlæg indgår de to private Scania-forhandlere Nyscan a/s med fem anlæg i Hovedstadsområdet, på Sydsjælland og Lolland samt Im. Stiholt A/S med fire anlæg i Nordjylland i den danske Scania-organisation.

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063