DEBAT: Forhold jer nu til tallene
Kære venner
Hold da helt op for en gang gylle og mudder, I retter mod ITD og undertegnede. Mit ærinde var at bidrage med to stykker rimeligt nagelfast fakta til debatten. Hvad I ud fra det kan opfinde af skældsord og konspirationshistorier, er da helt utroligt!
Der bliver altså kørt mere gods end nogensinde før på gule plader i Danmark. Det er ikke mig eller ITD, der har opfundet det faktum. Det fremgår klart og tydeligt af tal fra Danmarks Statistik. Fra 1. kvartal 2011 til 1. kvartal 2012 steg de kørte ton-km på gule plader med 7 procent på indenrigsturene. Undervejs blev der registreret det højeste kvartalstal nogensinde i 2. kvartal 2011.
Prøv nu at forholde jer til tallene. Det fyger gennem luften med krav om ministerafgang, EU-regler der skal rulles tilbage, og markedskræfter der skal bremses af politikerne. Men den slags krav kan I jo ikke bygge på fornemmelser og enkeltsager – og da slet ikke enkeltsager, som I ikke kender detaljerne i.
Brændstoffet for politisk indflydelse er fakta og visioner. Hvis I vil lave noget om i branchen, skal I have mod på at overskue det totale billede og tage udgangspunkt i det. Og så er det også en fordel at have en klar vision om, hvor man vil hen med branchen.
Begge dele har vi i ITD. Vi arbejder efter en meget klar vision om, at Danmark skal være et af Europas førende lande inden for vejtransport. Det mener vi, der er gode muligheder for. Vi har dygtige virksomheder i landet, og vi har tradition for at tænke i effektivitet, sikkerhed og miljø.
Der er store økonomiske gevinster at hente ved at forfølge ITD’s vision - for virksomhederne og for samfundsøkonomien. EU har forudsagt, at de europæiske godsmængder vil stige med 80 procent frem mod 2050. Den vækst skal vi have del i!
For at nå målet har ITD formuleret en huskeliste med fem punkter til de danske politikere. Det er en konstruktiv liste, der bl.a. handler om at få mennesket i centrum for kontrol og straf, skabe plads til gode ideer i virksomhederne og sikre en tidssvarende model for, hvordan vi regulerer arbejdsmiljø og overenskomster. Læs mere på vores hjemmeside.
Men hov, ikke et ord om cabotage? Nej, ITD har for længst erkendt, at cabotagekørsel er et grundvilkår for dansk vejtransport i dag og i endnu højere grad i fremtiden. Hvis vi skulle have en chance for at rulle cabotagen tilbage, skulle vi som minimum kunne dokumentere, at godset forsvinder hastigt fra de danske biler – og det kan vi ikke.
Derfor er ITD mere optaget af at få tilpasset rammerne for de danske virksomheder, så de kan klare sig i konkurrencen, end at få konkurrencen afblæst. Cabotagekørsel er kommet for at blive, uanset hvad vi og andre danske organisationer synes om det. Sorry, men det er ikke spin, løgn og manipulation. Det er de vedvarende historier om det modsatte derimod.
ITD arbejder ud fra et liberalt tankesæt - det er ikke nogen hemmelighed. Vi tror, der skal frihed og personligt initiativ til for at få ting til at spire. Og her er vi erfaringsmæssigt på linje med langt de fleste danske vognmænd – og dermed også vores medlemmer. Vi ligger ikke i ske med 3F – men det er heller ikke det, vi er sat i verden for. Vi er virksomhedernes organisation, og vi tør godt sige det.
Derudover arbejder vi så også ud fra et oplyst grundlag. Vi tager enkeltsager alvorligt, men vi foreslår ikke regler og indskrænkninger for hele branchen uden at se grundigt og sagligt på totalbilledet først.
P.S. Hatten af for betegnelsen ”kvadderhoved” – det har mine medarbejdere og kolleger straks taget til sig, så nu hedder jeg nok aldrig andet…
Nikolaj Stig Nielsen
Kommunikationschef, ITD
[add:358]