DEBAT: Asociale holdninger
Man læser igen igen igen i forskellige medier om påstande fra DI og ITD's topfolk om alle de fordele, der skulle være ved cabotagekørsel.
Der er da også store fordele, når man ser det fra en virksomhedsejer eller en aktionærs stol - nemlig billigst mulig arbejdskraft og derigennem størst muligt afkast.
Men når man ser det med den almindelige skatteborgers øjne, så kalder jeg de nævnte organisationers holdninger for asocial, til stor skade for det danske samfund.
Den danske skatteborger må betale den skat, der mangler, da de udenlandske chauffører ikke betaler en bøjet 50-øre i skat i Danmark, bilen betaler (måske) vejskat (hvis det var en dansk bil, betaler den helt sikkert vejskat), og hertil kommer udgiften til danske lønmodtagere, der er blevet arbejdsløse.
De nævnte organisationer kommer gang på gang med direkte usandheder.
Usandhed 1:
Man kører færre tomme km, hvis man tillader fri cabotagekørsel i 2014.
Det er direkte usandt. De store transportører henter udenlandske biler til Danmark for at kører 3 cabotageture, for derefter at køre en tur til Tyskland eller Sverige, og efterfølgende kommer de tilbage til Danmark for at køre 3 nye ture. Dette er nøje planlagt, og det har man gjort i årevis. Man har ikke sparet en eneste tom km med disse udenlandske biler. Hvis man gjorde det samme med danske biler, ville der jo ikke være nogen forskel.
Jeg vil lige nævne, at cabotagekørsel, som den er tænkt, og hvis den bliver udført i henhold til det, som er meningen, nemlig at undgå tomkørsel, er der ikke nogen, der har noget imod det, da det er ganske fornuftigt.
Usandhed 2:
Man mister milliarder i omsætning, hvis danske biler ikke kan køre cabotagekørsel i de andre EU-lande.
Man påstår, at "danske" biler omsætter for milliarder ved cabotagekørsel i EU? Men når de "danske" biler har udenlandske nummerplader og udenlandske chauffører, som fx når en "dansk" bil med tyske nummerplader kører rundt i Tyskland, er det vel ikke cabotagekørsel - eller hvad? Eller en "dansk" bil med rumænske nummerplader og tilhørende chauffør kører rundt i Rumænien, er det vel heller ikke cabotagekørsel, så cabotagekørsel med danske biler på danske nummerplader er nærmest ikke-eksisterende, så denne påstand er også usand.
Hvorfor så disse usandheder (løgne)? Måske fordi man på arbejdspladserne er begyndt at spørge om, hvad det dér cabotagekørsel er for en størrelse, og når man så forklarer sandheden om cabotagekørslen og måden, den bliver misbrugt på, bliver man noget overrasket, og mener så, at det skal der gøres noget ved.
Der er da også nogle politikere, der er begyndt at vågne op, så der stilles spørgsmål i Folketinget om cabotagereglerne. Denne tåbelige liberalisering, som EU og de nævnte organisationer ønsker, kan man ikke gennemføre i det tempo, man gerne vil, det tager generationer. De store transportører er ligeglade, skatteborgerne må bare betale det overskud, de skal have.
Derfor kommer de nævnte organisationer igen og igen med disse usandheder.
Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække
[add:356]