23948sdkhjf

DEBAT: Mere om følgebiler

Jeg noterer mig, at Frank Segall fra Kran Blok er enig i min kritik af spejlreglerne i forbindelse med særtransporter, som efter min opfattelse burde afskaffes, hvor ligeledes Jan Rafn fra Torben Rafn mener at det er på sin plads med 2 følgebiler på en særtransport. Med denne udmelding er vi nået et langt stykke af vejen til fordel for trafiksikkerheden.

Da særtransporter er meget individuelle transporter i forhold til vægt, længde, bredde og højde mener jeg at der burde være helt klare retningslinjer for, hvor mange følgebiler der skal ledsage den enkelte transport.

Som det er i dag, står der oftest i tilladelsen, at der skal være ledsagebil jfr. Særtransportbekendtgørelsen, så det bliver, som jeg tidligere har nævnt, et spørgsmål om fortolkning og i sådanne tilfælde er det oftest økonomien, der bliver lagt til grund for fravælgelse af antallet i følgebiler, som vel i sidste ende er et spørgsmål om at indkalkulere det i den enkelte transport fra starten.

Til eksempel for følgebil eller antal heraf er det bemærkelsesværdigt, at en særtransport, hvor det kun er højden, der overskrider i forhold til almindelige transporter, er der intet krav om følgebil. Dette til trods for, at transporten måske skal ud i 2. eller 3. spor på en motorvej for at komme under en bro, hvor transporten er helt nede i gangtempo for at krybe under.

Dernæst burde det være således, at brede transporter skal ledsages af 3 følgebiler på almindelige veje - 1 følgebil bag transporten og 2 følgebiler foran til at skiftes til at køre frem og lukke for øvrig modkørende trafik - dette vil bevirke, at transporten får en glidende kørsel og deraf mindst mulig gene for vore medtrafikanter.

Frank Segall nævner i sit indlæg også, at han ikke kan se, hvorfor der skal være mere end én følgebil med på motorvej, hvor det kun er en lang transport, det drejer sig om - dette kan jeg til dels give ham ret i - dog når en lang transport (måske 60 meter) skal krydse over i forbindelse med vejarbejder m.v., mener jeg stadig, at det burde være et krav at have mere end én følgebil med sig - én forrest til evt. at rykke afspærring og én bag til at holde øje med, at transporten glider igennem samt rykke afspærring tilbage.

Dernæst nævner Frank Segall, at der ham bekendt ikke har været uheld, som kunne være afværget, hvis der havde været ekstra følgebiler med - til det vil jeg stadig fastholde, at de uheld, der nu engang har været på bl.a. Storebæltsbroen, måske kunne have været undgået, hvis der havde været krav om 2 følgebiler med 100 meter imellem sig bag transporten, samtidig med en nedsættelse af hastigheden for den øvrige trafik.

Samtidig vil jeg da ikke undlade at bringe Frank Segall vore længe ventede uddannelse for følgebilschauffører i erindring.


Jan Petersen, Easy Transport & Service ApS
Stenhusvænget 8
4300 Holbæk

[add:329]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063