Frygt for mere vægt-bøvl med svensken
Sensommerens føljeton om den svenske praksis med at stoppe vogntog over 40 ton ved grænsen og sende dem retur, er måske ikke slut. Det frygter i hvert fald Danske Speditører.
Den svenske regering har eller meldt ud, at der fra 4. september er "normal praksis", således at fx danske vognmænd igen kan køre med 48, 54 eller 60 ton til og fra Sverige.
Men i Danske Speditørers nyhedsbrev lufter man bekymring over, om det nu også kommer til at glide så let i praksis:
"Vi venter stadig på den endelige ordlyd af den svenske lovgivning, men kan allerede nu se, at en række forhold kan give anledning til problemer efter den 4. september.
Dels er den svenske lovgivning formentlig ikke i overensstemmelse med EU - direktiv 96/53, da der i direktivet er fastsat maksimumsgrænser angående vægt og dimensioner for lastbiler i international trafik. Det er ikke tilladt at ændre på disse grænser udover for nationale kørsler (og under forudsætning af at disse ændringer ikke påvirker den internationale konkurrence væsentligt).
Det denne fortolkning af direktivet, den svenske domstol kom frem til i retssagen mod Tommy Winterkrantz. En ændring af ordlyden i ”Trafikförordning kap. 4 § 14” ændrer ikke på, at den svenske domstol har fastslået, hvorledes direktivet skal fortolkes. Det kan kun en ændring af selve direktivet ændre på.
Det store spørgsmål er herefter, hvordan det svenske politiet vil agere efter den 4. september. Vil de forsat stoppe biler, der overskrider de tilladte grænser i EU direktivet, eller accepterer de ændringerne i den svenske lovgivning? Det kan der kun spås om på nuværende tidspunkt."
Dog skal det nævnes, at politiet i løbet af sommeren udsendte en skrivelse, hvor de klart fastslår, at direktivet forhindrer lastbiler med vægt, der overskrider grænseværdierne i direktivet, at køre i Sverige som led i en international trafik. Dette kunne indikere, at politiets holdning måske ikke ændres blot ved en ændring af ordlyden af ”Trafikförordning kap. 4 § 14”.
Ligeledes er der også en risiko for, at EU åbner en sag mod Sverige som følge af forkert implementering af direktivet. I henhold til de udmeldinger, der er kommet fra EU-kommissionen, synes dette dog ikke at være nært forestående.
Tilbage står det faktum, at der stadig hersker en stor usikkerhed om, hvad fremtiden vil bringe."
[add:38]