23948sdkhjf

ITD frygter ny "svensker-sag" - med tyskerne

Sommeren blev præget af en pludselig svensk beslutning om at forbyde vogntog på over 40 ton at krydse den svenske grænse. I mange år havde større lastbiler ellers problemfrit krydset grænsen, og den nye tilgang kostede vognmænd og transportkøbere dyrt.

Sverige har nu igen åbnet vejene for de tungere vogntog, men episoden gør transportbranchen betænkelig.

»På baggrund af den svenske sag frygter vi en ny grænseproblematik ved den dansk-tyske grænse ved kørsel med modulvogntog,« siger adm. direktør Jacob Chr. Nielsen fra vejgodstransportens brancheorganisation ITD.

Problemerne opstår på grund af manglende klarhed over retsgrundlaget ved international kørsel med de 25 meter lange modulvogntog. Budskabet fra EU-Kommissionen er i løbet af de senere måneder ellers blevet klarere: Transportkommissær Siim Kallas har slået fast, at EU’s vægt- og dimensionsdirektiv ikke hindrer grænseoverskridende transporter med køretøjer, der falder uden for de gængse standard-definitioner i direktivet.

Det betyder, at hvis to lande har forsøg med modulvogntog, som Danmark og Tyskland hver især har det, så kan køretøjerne krydse grænserne, forudsat at lastbilerne lever op til reglerne i begge lande.

I et brev til den danske transportminister Henrik Dam Kristensen opfordrer ITD derfor ministeren til sammen med sin tyske kollega Peter Ramsauer at offentliggøre en fælles udmelding, som tydeligt legitimerer den grænseoverskridende kørsel med modulvogntog mellem Danmark og Tyskland. Udmeldingen skal slå fast, at Danmark og Tyskland er enige om at udnytte den mulighed for grænseoverskridende kørsel, som EU-kommissionen har åbnet op for.

[add:347]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063