Lolland med på Euro 6-vognen
De danske Scania-forhandlere er ved at få godt gang i leveringen af Euro 6-lastbiler til fremsynede danske vognmænd og transportvirksomheder. Med i den kategori hører Sax-Trans A/S i Sakskøbing, der netop har fået leveret en Scania G 440 LB 6x2 HNB Euro 6 af Nyscan A/S.
»Da Lolland og Guldborgsund Kommuners affaldsselskab REFA udbød containerkørsel til og fra kommunernes genbrugspladser, vandt vi udbuddet i vores nærområde. Da mindstekravet til lastbilernes miljønorm denne gang var strammet til Euro 5, var de Euro 4-biler, som vi anskaffede for tre år siden til samme opgave, allerede forældet. Vi valgte så at satse mere fremadrettet med en ekstra miljøvenlig Euro 6-lastbil. Vi er glade for, at vi vandt udbuddet, og vi føler, at vi satser rigtigt ved at lægge ekstra vægt på miljøet,« siger direktør Flemming Werner Jensen fra Sax-Trans.
»Vi råder i alt over knap 50 trækkende enheder, og den nye Scania G 440 Euro 6 skal indgå i en flåde på fem hejseladsbiler, der betjener genbrugspladserne samt udfører andre lokale transportopgaver på Lolland-Falster,« siger Flemming Werner Jensen.
Avanceret miljøteknologi
Sax-Trans’ nye Scania er udrustet med en 13-liters 6-cylindret motor, som overholder Euro 6-miljønormen ved hjælp af kombineret EGR- og SCR-teknologi samt partikelfilter og dobbelt katalysator. Motoren yder 440 hk med et maks. drejningsmoment på 2300 Nm, hvilket giver den 3-akslede hejseladsbil rigeligt kraftoverskud til også at køre med 3-akslet påhængsvogn med i alt 48 tons vogntogsvægt, når der er brug for det.
Lastbilen er udrustet med Scanias CG16 mellemførerhus. For yderligere at lette chaufførens hverdag er lastbilen udrustet med Scanias fuldautomatiske Opticruise gearskiftesystem.
Euro 6-miljønormen, som først træder i kraft ved indregistrering af nye lastbiler fra 1. januar 2014, medfører en reduktion i udslip af NOx (nitrogenoxid) fra 2 g/kWh efter dagens Euro 5-norm til blot 0,4 g/kWh (-80 %) og i partikel-massen fra 0,02 g/kWh i dag til 0,01 g/kWh for Euro 6 (-50 %). For partiklernes vedkommende er reduktionen i virkeligheden markant større, for i forhold til den nuværende Euro 5-norm indebærer Euro 6-normen en reduktion i antallet af partikler på op imod 85 %.
Den nye Scania G 440 Euro 6 til Sax-Trans, der er opbygget med et 20 tons HMF kroghejs, er solgt og leveret af salgskonsulent Per Mogensen fra Nyscan A/S i Sakskøbing.
[add:38]