23948sdkhjf

Jernbaner og lastbiler spiller sammen

Kombiterminalen i Padborg kom hurtigt i centrum ved konferencen ”Ligger fremtiden på skinnerne,” som torsdag fandt sted på FDE Center Padborg, oplyser ITD. Ved en anden banekonference i København tirsdag i sidste uge blev kombiterminalen nemlig erklæret for død og unyttig af flere parter. Men torsdagens konference viste, at der er liv og fremtid i foretagendet.

»Ministeriet er ved at lave en behovsanalyse for at finde ud af, om kombiterminalen i Padborg skal udvides. Jeg tror, der er en klar fremtid for kombiterminalen, men det skal behovsanalysen være med til at slå helt fast,« sagde Tine Lund Jensen, kontorchef i Transportministeriet.

Kombiterminalen i Padborg bliver drevet af firmaet TX-Logistik, og herfra fortalte Jörg Nowaczyk, at der mangler kapacitet for at kunne få flere tog af sted og høste alle fordelene ved kombinerede transporter.

»Vi har brug for politisk støtte - også gerne fra Tyskland. Både Danmark og Tyskland nyder godt af en Padborg-terminal, som er porten til Skandinavien.«

ITD’s holdning er klar:

»Kombiterminalen i Padborg har en fremtid, men det kræver stærk opbakning fra det lokale erhvervsliv og ikke mindst en erkendelse fra politisk side af, at flere kombitransporter kræver de nødvendige investeringer i infrastrukturen,« mener ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.

Konferencens overordnede budskab var, at jernbaner og lastbiler spiller godt sammen, og kombinerede transporter kan gøre godstransporter langt mere effektive og betyde gode penge for vognmænd og transportører.

Poul Bruun er ikke i tvivl om, at transportvirksomhederne i nogle tilfælde kan levere bedre service, reducere omkostningerne og tjene gode penge på at kaste sig over de muligheder, som en udnyttelse af jernbanen kan give på en del af transportstrækningen ned gennem Europa.

Der kan eksempelvis være tilfælde, hvor det passer fint ind tidsmæssigt for vognmanden at sætte traileren over på en jernbanevogn på den lange strækning til det sydlige Europa – og samtidig sparer han en chaufførløn.

[add:352]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047