FDL: Cabotage-møde bedre end ventet
Det blev mod forventning et ganske positivt møde, der torsdag blev holdt hos Trafikstyrelsen om cabotage-problematikken. Det mener i hvert fald FDL, der var repræsenteret med formanden Christian Jensen og kontorleder Jens Groot.
»Det er i hvert fald positivt, at transportminister Henrik Dam Kristensen har bedt sine embedsmænd om at få afklaret situationen,« siger Jens Groot til FDL-Nyt.
»Men det er også på høje tid, der sættes ind, for vi har jo i flere år advaret mod følgerne af den omdiskuterede cabotage-kørsel. Og gives cabotage-kørslen helt fri, behøver man ikke at være økonom for at kunne regne ud, at så smadres den sidste rest af den danske vognmands-branche, altså dem med dansk-registrerede biler og chauffører, der lønnes efter gældende danske overenskomster. Derfor haster det med en løsning, der i sidste instans tilgodeser de seriøse danske vognmænd, som ikke er udflaget, og der udsendes nu spørge-skemaer til organisationerne, hvorefter der indkaldes til nye drøftelser,« siger han.
»Men det er trættende fortsat at skulle høre på højt uddannede personer, som giver udtryk for alle de fordele, som cabotage-kørsel skaber. Alle industriens teoretikere og lakajer taler om de positive ting ved cabotage-kørsel medvirker til. Det er som om de vil hjernevaske os med fraser om mindre tom kørsel, og dermed mindre forurening af udstødningsgasser, mindre slid på bremser og dæk, som alt sammen lyder rigtigt i miljømæssig henseende. Men de samme mennesker nævner intet om, hvilke enorme katastrofer, misbrug af cabotage-kørslen kan medføre. Harmonisering er åbenbart et fremmedord i EU, og fortalerne for fri cabotage, taler jo om globalisering, som er det et helligt ord for dem. Når så den fornuftige cabotage-kørsel misbruges og bliver til pirat-kørsel i Danmark, svarer det til, at man udskifter de danske nummerplader, med bulgarske og fortsætter tidligere national kørsel, som nu er blevet til pirat-kørsel. Og det var jo ikke det, der var meningen fra starten,« siger Jens Groot.
»Der er absolut ingen miljø-gevinst, og dertil lægges risikoen for dårligere uddannede chauffører, og dermed ringere trafiksikkerhed. Den eneste sikre, opnåelig gevinst er social løn-dumpning, af chaufførerne, mellemlederne kommer i anden omgang. For når chaufførerne ikke taler dansk, bliver veluddannede disponenter og folkene i vare udleveringerne og modtagelserne overflødige. De kan skiftes ud som chaufførerne, og hvad med lastvogns-værkstederne? Behøver de at tale dansk? Hvis nogen virkeligt tror, det her stopper af sig selv, så sov bare videre. Men det bliver en farlig søvn, for i vågner op til en barsk virkelighed, der betyder endnu flere tabte arbejdspladser. FDL har altid kæmpet mod de tiltag som undergraver vores velfærdssamfund. Vi er stolte af at være med i en dansk vognmands-organisation. Vi vil ikke lukke samfundet, men gør endnu en gang opmærksom på, at det kun er dansk registrerede vognmænd med dansk registrerede lastbiler og herboende danske chauffører, som bidrager til det danske velfærdssamfund,« understreger Jens Groot over for FDL-Nyt.
[add:347]