EU skyder cabotage-stramning ned
En opstramning af den danske cabotage-fortolkning ser ud til at have trange kår. I hvert fald har den danske transportminister fået negativt svar på sin henvendelse til EU om en mulig skærpelse af cabotage-vejledning, som bl.a. 3F og DTL har ønsket, og som også har fået bred politisk støtte.
3F og DTL m.fl. ønsker at stramme reglerne, så en udenlandsk lastbil kun kan køre tre cabotageture i Danmark på syv dage - uanset om bilen forlader landet. I dag kan man "nulstille" cabotage-kørslen ved et smut til Flensborg eller Malmø.
Men i et svar til Folketingets transportudvalg skriver transportminister Henrik Dam Kristensen (S), at EU ikke er med på den idé:
»Transportministeriet har spurgt EU-Kommissionen, om det ift. EU-reglerne er muligt at indføre en karensperiode, der betyder, at der kun må udføres tre cabotageture på 7 dage. Det vil betyde, at de syv dage skal være gået, før der igen må udføres 3 nye cabotagekørsler i forlængelse af en international godstransport. EU-Kommissionen har imidlertid oplyst, at indførelse af en karensperiode ikke er i overensstemmelse med cabotagereglerne,«
hedder det i svaret fra transportministeren.
De danske myndigheder vil dog alligevel forsøge at gøre de danske regler skarpere - ikke mindst med hensyn til, hvornår en "international tur" er en reel transport.
»Det er sat i værk, at branchen, politiet og Trafikstyrelsen gennemgår styrelsens vejledning om cabotage for at sikre fuld klarhed over alle definitioner og fortolkninger. Her har jeg specifikt bedt Trafikstyrelsen om at formulere en klarere definition på, hvad international transport er, så vi sikrer, at der ikke blot er tale om ”pro forma” kørsel,«
skriver ministeren til Transportudvalget.
Netop i dag offentliggør 3F og DTL en rapport, hvor et af hovedbudskaberne ellers netop er kravet om en stramning af reglerne, så "3 ture på 7 dage" skal tages helt bogstaveligt.
I dag er der ligeledes møde i såvel Trafikstyrelsen, hvor repræsentanter for transportbranchen er inviteret, og mellem Folketingets trafikforligspartier. Begge steder handler det om fortolkninger af cabotage-lovgivningen.
[add:38]