23948sdkhjf

Grønt lys til 54 ton - vist nok

Ifølge DTL's søsterorganisation Svenska Åkeriföretag skulle der nu foreligge en endelig udgave af en ny trafikbekendtgørelse, der bringer de oprindelige muligheder for at anvende vægtgrænser over 40 ton på svenske veje i international kørsel.

Bekendtgørelsen, der træder i kraft den 4. september skulle ifølge DTLs kilder være fremsendt til trykning og offentliggørelse i dag, tirsdag den 21. august. Og svensk praksis skulle så være, at politiet efter dette tidspunkt ikke længere håndhæver den uheldige tilstand, der opstod i slutningen af juli måned som følge af en dom fra den svenske landsret.


Atter 48 ton og 54 ton

”Det vil sige, at lastbiler fra og med i dag bør kunne køre i international trafik som tidligere – det vil sige med 48 ton totalvægt på 6-akslede vogntog og 54 ton på godkendte 7-akslede vogntog – foruden modulvogntog på op til 60 ton – som i øvrigt overholder de svenske regler”, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm, der dog samtidig hejser det gule flag:

”Uanset disse oplysninger kan DTL ikke udelukke, at en svensk betjent vil kunne finde på at kontrollere et vogntog ud fra en opfattelse af 40 ton som maksimumgrænse. Hvis det skulle ske, skal man undlade at erkende overtrædelsen og derefter henvende sig til DTL.”

EU-garanti blev til et forbud

Hele miseren skyldes alene juridiske forviklinger, som nu er løst med den nye bekendtgørelse. Svenska Åkeriföretag har bekræftet, at udgangspunktet fortsat er, at en transportør ved transport i international trafik skal opfylde trafikbekendtgørelsens bestemmelser om bruttovægte og akselafstande samt øvrige tekniske krav.

Men de i svensk ret indarbejdede EU-regler om vægt og dimensioner i international trafik – og dermed en vægt på 40 tons – vil med den nye bekendtgørelse blive betragtet alene som en garantiregel, der sikrer konkurrencevilkårene i Fællesskabet og ikke som en forbudsregel.

[add:329]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067