Hurtigfærge fik kort levetid
Hurtigfærgen Dolphin Jet, der sejlede mellem Aarhus og Kalundborg med både person- og lastbiler, tog i aftes kl. 19.00 sin sidste tur. Færgen fik for tre uger siden efter lang tids venten i havnen en sejltilladelse - men med påbud om, at den skal sejle med reduceret fart i Kalundborg Fjord og uden om et naturområde, der forlænger turen med 11 sømil.
”Vi kan allerede nu se, at forretningsmodellen ikke kommer til at hænge sammen. Når vi er nødsaget til at sejle med reduceret fart øger det faktisk vores brændstofforbrug, da det ikke er en optimal hastighed for færgen. Samtidig øger vores overfartstid på to timer også prispresset på vores produkt,” siger talsmand for Kattegat-ruten Kim Vinther og fortsætter:
Hurtigfærge blev for langsom
”Vi troede oprigtigt på, at vi havde et godt alternativ til overfarten på Kattegat, men forudsætningerne har desværre ændret sig mere, end vi kunne forudse. Derfor tager vi nu konsekvensen.”
I alt 70 kolleger, som berøres af beslutningen, blev orienteret i går formiddag. Kattegatruten A/S forventer at finde arbejde til 5-10 medarbejdere på kombifærgen Kattegat eller i land.
Dolphin Jet fortøjres i Aarhus Havn, og det er endnu uafklaret, hvad rederiet vil bruge færgen til. Rederiet arbejder fortsat på at kunne få lov til at sejle med hurtigfærgen mellem Aarhus og Odden som en alternativ rute. Men i øjeblikket er det kun Mols-Linien, som har adgang til at anløbe Odden.
Flere afgange med kombifærge
Kattegatruten A/S beskæftiger ca. 100 mand og har hjemme i Aarhus. Selskabet har siden september 2011 sejlet med kombifærgen Kattegat på ruten Aarhus og Kalundborg. Her udvides sejlplanen nu med fire nye afgange i weekenden.
[add:356]