CNA scorer stor ordre fra Arla
CNA-Handel A/S i Skanderborg har netop indgået aftale med Arla Foods om levering i Danmark af et større antal Chereau-køletrailere over de næste 9 måneder.
CNA leverede allerede tilbage i 1996 de første Chereau-kølevogne til det daværende MD Foods, som i dag er blevet til Arla Foods, og har siden leveret adskillige hundreder Chereau kølevogne til Arla.
I år 2000 leverede CNA/Chereau de første Tridec-styrede trailere til Arla. Der var her tale om 86 enheder som stadig triller rundt på de danske veje. Der leveres også Chereau kølevogne til Arlas divisioner i Sverige og England.
[pic:18384]De omhandlede trailere er af forskellig udførelse, men alle udstyret med Tridec tvangs-styring på bagerste aksel.
De første enheder som allerede er begyndt at trille af båndet er 2-akslede såkaldte City-Trailere, der skal ud til tre af Arlas depoter i hhv. Hobro, Slagelse og Ishøj. Alle er som nævnt Tridec-styrede, og derudover er de fleste udstyret med Cheraus nyeste el-styrede rulleport.
Rulleporten har flere store fordele deriblandt stor chaufførvenlighed. Chaufføren kan åbne og lukke på 7 sekunder og får samtidig en stor arbejdsflade på liften at arbejde på, idet der ikke er døre der står chaufføren i vejen. Porten kan evt. også radiostyres og dermed tyverisikres, idet andre ikke bare kan åbne og gå ind i traileren.
[pic:18385]Størstedelen af de trailerne er dog 3-akslede trailere i fuld længde, som skal køre i det Arla kalder ”Trailerbørsen”.
Selv om CNA/Chereau i mange år har leveret materiel til Arla, er kravene absolut ikke blevet mindre. Arla har stor fokus på materiellets levetid men også funktionalitet og chaufførvenlighed.
Både depotfolk og chauffører inddrages, og der arbejdes konstant på udvikling af materiellet, herunder f.eks. arbejdsmiljø, støjdæmpning, kølesikring, nedbringelse af skader m.v. Det er Arlas tekniske chef Peter Eriksen, der står i spidsen for krav og specifikationer til materiellet.
[pic:18386]De nye opbygninger er alle af Chereaus nyeste type ”Inogam II”, som yder den absolut bedste K-isolering-værdi på markedet i dag, ligesom typen er med de nyeste forstærkninger både i paneler samt i affjedrede rullebuffere og affjedrede baglygtearrangementer, hvor målet har været om muligt helt at eliminere skader ved dokning.
Indvendigt er trailerne bl.a. udstyret med hele 8 specielle LED-diode lamper med meget lavt strømforbrug, men som samtidig giver chaufføren et ekstremt godt lys at arbejde i. De er monteret via et 20-minutters timer-relæ så lyset selv slukker.
[pic:18387]Nogle af trailerne er udstyret med 4-fløjede bagdøre, hvor de midterste er monteret på glidehængsler og med ruller, så dørene ikke beskadiges selv ved fejlbetjening af liften i arbejdsposition.
Liften, som Arla har valgt, leveres af Dhollandia og er af typen DH-LM30. Selve arbejdsfladen på liften er metalliseret så den ikke bliver glat. Pladestørrelsen er på 2 m. Flere af enhederne leveres med radio-styring.
Kølemaskinerne er alle af Carriers nyeste type: Vector 1550 T med ekstra støjdæmpning
Ud over Chereau forhandler CNA-Handel A/S også materiel fra Van Hool i Belgien herunder tankvogne. Fra STAS også i Belgien importeres ”Walking-Floor”- samt tip-trailere, og fra Bussbygg i Norge kommer specialopbygninger med fuld sideåbning inden for køl og frys. Fra Østrig kommer Kässbohrer autotransportere.
Derudover er CNA også importør af COPMA-kraner fra Italien.