23948sdkhjf

FDL: Svenskerne åbner igen for over 40 ton

Den svenske praksis med at stoppe og uddele bøder til vogntog over 40 ton, der prøver at krydse grænsen, ser nu ud til at være fortid. Ifølge den danske vognmandsforening besluttede den svenske regering i går at indstille den nye praksis, som blev indført for ganske få uger siden på baggrund af en dom ved en svensk domstol.

Dog mente mange - både i Sverige og Danmark - at den svenske ret havde fået loven galt i halsen, og derfor har der de seneste uger været massivt pres fra vognmænd og myndigheder i hele Norden for at få svenskerne til igen at tillade vogntog over 40 ton passere grænsen - og det er nu tilsyneladende lykkedes. For kun få dage siden forlød det ellers, at den svenske regering først ville tage stilling til spørgsmålet på et møde i næste uge.

»FDL kun beklage at det skulle vare flere uger at løse problemet, og glæde sig over at det ikke varede 9 mdr., som i Norge med linkproblemerne,« siger FDL's kontorleder, Jens Groot, til nyhedsbrevet FDL-Nyt.

»Nu skal ministeren have embedsmændene op i omdrejninger, for vi skal havde de nordiske aftaler nedfældet på papir. FDL ser sådan på det, at må du i dit hjemland køre med 48 tons totalvægt, må du også i Norden, lige så med modulvogntog 60 tons. Ikke noget med en teknisk godkendelse på papiret i hjemlandet eller i en og anden dansk synshal. Så er det forbi med tyske og polske 3 akslede trækkere, for de må kun køre 40 tons totalvægt. Med regler på skrift, risikerer vi heller ikke at en eller anden embedsmand pludselig får en åbenbaring og foretager sig noget lignende tåbeligt,« lyder det fra Jens Groot.

Tilbage er stadig en række løse ender efter vægtstriden. Det vides fx ikke, om de chauffører og vognmænd, der er blevet udstyret med en bøde ved grænsen i de seneste uger, kan slippe for at betale eller få refunderet bøden.

[add:356]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062