23948sdkhjf

Vægtstrid måske løst om 14 dage

Sagen om de svenske myndigheders pludselige håndhævelse af et forbud mod en vægtgrænse på lastbiltransporter på over 40 tons er nu gået ind i en afgørende fase.

Ifølge oplysninger fra den svenske søsterorganisation i NLA Svenska Åkeriföretag har den svenske infrastrukturminister nu et forslag til genopretning af den hidtidige tilstand med kørsel med 48 tons totalvægt i international trafik klar. Forslaget er afhandlet med det svenske justitsministerium og forventes behandlet i den svenske regerings koordinationsudvalg senest den 23. august.

Aftale om 48 tons allerede i 1994

DTL's erhvervspolitiske chef Ove Holm kan samtidig efter granskning af forhistorien bekræfte, at der i 1994 blev indgået en aftale mellem de nordiske lande om at tillade 48 tons totalvægt. Politiet i de fire lande blev dengang informeret om aftalen.

”Da der i 1994 blev indgået en EU-aftale med de nordiske lande om at tilpasse sig de allerede vedtagne maksimumsbestemmelser for vægt og dimensioner i EU, betød det som udgangspunkt, at Sverige, Norge og Finland skulle efterleve kravet om 40 tons totalvægt for vogntog i international trafik. Men da det før denne tid havde været muligt for nordiske vognmænd at trafikere de øvrige nordiske lande med 48 tons totalvægt, besluttede trafikministerierne i Danmark, Norge, Sverige og Finland under vejtransportforhandlinger i 1994 fortsat at tillade trafik mellem disse lande, som opfylder landenes nationale vægt- og dimensionsbestemmelser”, forklarer Ove Holm.

En tilsvarende aftale blev indgået mellem Benelux-landene (Holland, Belgien og Luxembourg).

Flere folketingsspørgsmål

Sagen har afstedkommet en række spørgsmål fra Folketinget til transportminister Henrik Dam Kristensen. Trafikordførerne Kim Christiansen og Kristian Pihl Lorentzen fra henholdsvis Dansk Folkeparti og Venstre har bedt om ministerens stillingtagen til konsekvenserne af den svenske dom både trafikalt, økonomisk og miljømæssigt.

MF Peter Juel Jensen, valgt for Venstre i Bornholms Storkreds har konkret spurgt til konsekvenserne for erhvervslivet på Bornholm, når adgangen til Danmark via Sverige kun kan ske med 40 tons totalvægt.

[add:243]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096