23948sdkhjf

Svensk minister går ind i vægt-strid

Problemerne med svensk politis håndhævelse af en svensk landsretsdom som et forbud mod grænsekrydsninger med over 40 tons totalvægt mellem Sverige og Danmark/Norge har nu sat gang i den svenske regering.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd har udtalt til det svenske nyhedsbureau TT, at hendes ministerium i øjeblikket analyserer situationen og dens eventuelle konsekvenser med henblik på en løsning hurtigst muligt. Ministeren er opsat på, at transporterne over grænserne kan fortsætte så effektivt som hidtil – hvilket betyder opretholdelse af højere vægtgrænser, end de 40 tons totalvægt, EU-reglerne har sat som udgangspunkt.

Fejlfortolkning af retten

Regionschef Thorbjørn Heierson fra den svenske forening ABC-åkerne under Sveriges Åkeriföretag forklarer, at den svenske landsret har fejlfortolket EU-reglerne. Normalt har det været tilladt at krydse grænserne mellem Sverige og Danmark/Norge med lastbilkombinationer, der ikke opfylder de svenske krav til akselafstand og længde på trækstang – forudsat at totalvægten ikke overskred 40 tons.

Hvis vogntogene opfylder de svenske krav til akselstand og længde på trækstangen, har det hidtil været tilladt at krydse grænsen med f.eks. 48 tons totalvægt. Dette mener retten ikke er tilladt, og svensk politi har nu indrettet deres kontrolpraksis på et reelt forbud mod, at international trafik mellem to lande kan køre med samme totalvægt som nationale transporter i de samme lande.

Løsning skal findes nu

»Tilstanden er helt uacceptabel uanset juridisk korrekthed eller ej. Det giver ingen mening og ødelægger skandinavisk transporterhvervs ry som effektiv og miljøbevidst. Vi ved, at både den danske transportminister og Trafikstyrelsen også arbejder på højtryk med sagen, og vi håber på en løsning meget snart. Transportvirksomhederne kan ikke blive ved at med at tage mindre gods med eller at tilbageholde transporter. Og her taler vi om dage – ikke hverken uger eller måneder. I sidste ende, er det kunderne, som bliver ramt af en helt ændret logistik og øgede transportomkostninger,« udtaler DTL's erhvervspolitiske chef, Ove Holm.

[add:243]

[add:349]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.04