23948sdkhjf

Lastbiler og modulvogntog standses i Helsingborg

Siden onsdag i sidste uge har ITD modtaget omkring ti henvendelser fra danske vognmænd og speditører, efter at svensk politi i Helsingborg er begyndt at tolke en dom afsagt af det svenske retssystem i 2009.

Flere danske modulvogntog og lastbiler med en totalvægt over 40 tons er således i de seneste dage blevet afvist i Helsingborg. Her er de blevet bedt om at koble fra eller aflæsse gods før deres videre kørsel, så deres totalvægt ikke har overskredet de 40 tons.

Ifølge ITD forlyder det, at der samtidig et uddelt »ret voldsomme bøder«.

Brev til transportminister

Lastbil Magasinet fik fredag en kommentar fra teknisk konsulent Steffen Johannsen, ITD.

»Vi har i aftes (torsdag) sendt et brev om sagen til transportminister Henrik Dam Kristensen (S). Samtidig afventer vi en reaktion fra Trafikstyrelsen, lige som vi har taget kontakt til svensk politi«.

Onsdag og torsdag i sidste uge fik ITD i alt fire konkrete henvendelser på lastbiler, der er stoppet i Helsingborg. Sent fredag havde brancheorganisationen imidlertid ikke fået nye henvendelser, og det skaber fortsat usikkerhed omkring svensk politis mulige nye kurs.

Fælles vægt- og dimensionsdirektiv

»Da der p.t. ikke foreligger en umiddelbar løsning, anbefaler vi medlemmerne at overveje nødvendige tiltag for at imødegå situationen«, lyder det således på ITD’s hjemmeside.

Vægtgrænsen på de 40 tons findes i EU’s fælles vægt- og dimensionsdirektiv. Det giver dog mulighed for højere vægtgrænser, helt op til 60 tons for modulvogntog, hvis dette aftales internt mellem landene.

Også DTL, DI Transport og Danske Speditører er i kontakt med myndighederne for at finde en løsning på problemet

[add:338]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094