23948sdkhjf

Gode bio-erfaringer på Fyn

Siden starten af året har en del af de grønne biler fra transportvirksomheden Poul Schou A/S i Odense kørt på en høj biodieselblanding. Målet er at teste brændstofblandinger på helt op til 30 % biodiesel i daglig drift og dermed begrænse CO2 –udledningen fra dieselkøretøjer her og nu.

Indtil nu har driften været problemfri, oplyser firmaet.

»Vi har med vilje flere forskellige typer af biler med i forsøget. Biler, som har vidt forskellige motorer og bruges til vidt forskellige opgaver. Simpelthen for helt praktisk at prøve, om vi kan reducere CO2-udledningen i dagligdagen uden at ændre hverken på køretøjet eller kørselsmønsteret,« forklarer indehaver Poul Henrik Schou.

Testflåden omfatter blandt andet: VW Touran personbil, en Scania olietrækker, en Iveco varebil, en MAN flakbil og en Volvo makuleringsbil.

Testbilerne tanker fra en specialbygget OK-tank, hvor man kan vælge, om man vil tilsætte 10, 20 eller 30 % biobrændstof.

Ingen vinterproblemer

»Vi har ikke haft problemer overhovedet. Alle biler har kørt fuldstændig, som de plejer. På trods af, at vi hele vinteren igennem har kørt med 20 % tilsætning af biobrændstof lavet på basis af raps – også i den periode, hvor det var virkelig koldt,« fortæller Poul Henrik og fortsætter:

»I maj måned gik vi over til at køre på 2. generations biodiesel, der er fremstillet af affald. Desværre har foråret og sommeren hidtil været noget køligere end normalt, så indtil nu har vi ”kun” været oppe på en 10 procents blanding med 2. generations biodiesel. Det er lidt ærgerligt, for vi vil gerne højere op.«

Håber på lune sommernætter

Torben Hallstrup, der er teknisk leder af forsøget hos OK, forklarer sammenhængen mellem temperatur og animalsk biodiesel:

»2. generations biodieselen er fremstillet af affald fra dyreproduktion og slagterier og har en meget høj CO2-fortrængning, men den kan kun tilsættes i større mængder, når temperaturen ligger over eller omkring 15 graders varme. Når det er koldere, er der risiko for, at biodieselen begynder at krystallisere. Og i denne sommer har vi endnu til gode at se nattemperaturer, der ligger stabilt over 15 plusgrader.«

Torben Hallstrup håber dog, at resten af sommeren bliver varmere, så Poul Schou-bilerne kan komme op på 20 % bio-blanding, inden efteråret sætter ind.

Forsøget fortsætter året ud og der udtages løbende prøver af motor- og gearolier i forsøgsbilerne, ligesom der foretages løbende målinger af brændstofforbrug og røggas.

[add:348]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063